Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/5112
Title: | Marinabot: construção de um simulador de diálogo para assistência acadêmica |
Other Titles: | Marinabot: construção de um simulador de diálogo para assistência acadêmicaMarinabot: construction of a dialog simulator for academic assistance |
Authors: | CIPRIANO, Tiago Domingos PUGLIESI, Jaqueline Brigladori |
type of document: | Artigo científico |
Keywords: | Aula chat;Inteligência artificial;Processamento de linguagem natural |
Issue Date: | Jul-2018 |
Publisher: | 109 |
Citation: | CIPRIANO, Tiago Domingos; PUGLIESI, Jaqueline Brigladori. Marinabot: construção de um simulador de diálogo para assistência acadêmica. Revista EduFatec: educação, tecnologia e gestão, Franca, v.1, n.2, p. 1-21, jul. /dez. 2018. Disponível em: https://revistaedufatec.fatecfranca.edu.br/wp-content/uploads/2019/03/Tiago-Domingos-Cipriano.pdfAcesso em: 22 maio 2021. |
Series/Report no.: | Revista EduFatec: educação, tecnologia e gestão;V.1, N.2 julho-dezembro/2018 |
Abstract: | São notáveis as evoluções atingidas pela inteligência artificial, assim como os
resultados apresentados pelas indústrias de tecnologia na forma de novos produtos
e serviços. E entre os produtos gerados encontram-se os chatterbot, um programa
que fornece interação por meio de linguagem natural. Este artigo tem como objetivo
descrever a construção de um robô de conversação (chatterbot), que opera como
um assistente acadêmico para apoiar alunos de uma faculdade na obtenção de
informações relacionadas às suas atividades dentro da instituição, exemplificando a
utilização de ferramentas, técnicas e recursos que internamente implementam PLN
(Processamento de Linguagem Natural). Para que fosse possível o entendimento
sobre como projetar tal solução, foram realizadas pesquisas em livros e artigos
científicos; teste com bibliotecas, serviços e ferramentas; cursos sobre chatterbot;
discussões técnicas com programadores, arquitetos de software e outros
profissionais de tecnologia.. A tecnologia de chatterbot demonstra-se capaz de ser
facilitador para o dia a dia dos alunos uma vez que permite o uso de linguagem
natural para acesso a informações. It is remarkable the evolution achieved by artificial intelligence, as well as the results shown by the technology industries in the form of new products and services. Among the generated products we have chatterbot, a program that provides interaction through natural language. This article aims to describe the construction of a chat robot (chatterbot), which operates as an academic assistant to support students of a college to obtain information related to activities inside the institution, exemplifying the use of tools, techniques and resources which internally implement PLN (Processing of Natural Language). In order to be possible the understanding of how to project such a solution, some research in books and scientific articles was done; library, service and tool tests were performed; chatterbot courses and technical discussions with programmers, software architects, and other technology professionals were done. The chatterbot technology demonstrates itself to be a daily facilitator for the students as it allows the use of natural language for access to information. |
URI: | http://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/5112 |
ISSN: | 2595-5942 |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos do CPS |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MARINABOT - CONSTRUÇÃO DE UM SIMULADOR DE DIÁLOGO.pdf | 460.28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.