Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/39493| Title: | Cancela manual para a portaria da Escola José Sant'Ana de Castro |
| Other Titles: | Manual gate for the entrance of the School José Sant'Ana de Castro |
| Authors: | COELHO, Alessandro Patrocínio MARCIANO JÚNIOR, Charles Anderson QUINTANILHA, Luís Henrique dos Reis AUGURY, Ricardo Roberto CÂNDIDO, Wellington Rodrigues SENE, Welbert Júnior Malaquias |
| Advisor: | VIANNA, Maria Leonor Reis SANTOS, João Bosco Melo dos |
| type of document: | Monografia |
| Keywords: | Segurança;Mecânica |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | 077 |
| Citation: | COELHO, Alessandro Patrocínio, MARCIANO JÚNIOR, Charles Anderson, QUINTANILHA, Luís Henrique dos Reis, AUGURY, Ricardo Roberto, CÃNDIDO, Wellington Rodrigues, SENE, Welbert Júnior Malaquias. Cancela manual para a portaria da escola José Sant'Ana de Castro, 2025. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico de Mecânica)-ETEC Prof. José Sant'Ana de Castro de Cruzeiro, Cruzeiro, 2025. |
| Abstract: | Este trabalho de conclusão de curso se dedica a investigar a eficiência e as
desvantagens do uso de porteiras operadas manualmente nos acessos de escolas,
como um método de fiscalização de acesso e proteção. A investigação começa com
a percepção de que, em diversas instituições educacionais, principalmente as públicas
ou menores, o controle da entrada e saída de veículos e pessoas ainda é feito
manualmente, o que pode prejudicar a rapidez, a proteção e a precisão do processo.
Através da pesquisa em livros e artigos, análise de uma situação específica e
conversas com funcionários e administradores escolares, foram descobertas as
maiores dificuldades enfrentadas, como a necessidade da presença constante dos
porteiros, a fragilidade a erros humanos e a ausência de integração com sistemas de
vigilância atuais. A pesquisa também demonstra opções tecnológicas praticáveis e de
baixo custo, além de propor ações recomendadas para melhorar a proteção, mesmo
com poucos recursos. Finaliza-se que, apesar da porteira manual ainda ser comum
em muitas escolas, existe uma premente necessidade de modernização para
assegurar um ambiente escolar mais protegido e produtivo. This final project investigates the efficiency and specifics of manually operated gates at school entrances as a method of access control and protection. The investigation begins with the realization that, in many educational institutions, especially public or smaller ones, the entry and exit of vehicles and people is still controlled manually, which can compromise the speed, protection, and accuracy of the process. Through research in books and articles, analysis of a specific situation, and conversations with school staff and administrators, the greatest challenges faced were uncovered, such as the need for constant presence of gatekeepers, vulnerability to human error, and the lack of integration with current surveillance systems. The research also demonstrates feasible and low-cost technological options and proposes recommended actions to improve protection, even with limited resources. The conclusion is that, although manual gates are still common in many schools, there is a pressing need for modernization to ensure a more secure and productive school environment. |
| URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/39493 |
| Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Cancela para portaria da escola José Sant'Ana de Castro (1).pdf Restricted Access | 2.36 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.