Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35689
Title: | Tapete assistente |
Other Titles: | Assistent mat |
Authors: | AUGUSTO, Gabriel DIOGINES, Gabriel FERREIRA, Guilherme MARTINS, Lucas |
Advisor: | PEREIRA, Edson |
type of document: | Monografia |
Keywords: | Comunicação;Transtorno do espectro autista |
Issue Date: | 18-Jun-2025 |
Publisher: | 128 |
Citation: | AUGUSTO, Gabriel; DIOGINES, Gabriel; FERREIRA, Guilherme; MARTINS, Lucas. Tapete assistente, 2025. Trabalho de conclusão de curso (Curso técnico em informática) – Etec de Mauá, Mauá, 2025 |
Abstract: | Este trabalho apresenta o desenvolvimento de um tapete assistente voltado para o
auxílio de crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) que enfrentam
dificuldades na fala. O objetivo principal do projeto é criar uma ferramenta interativa
que facilite a comunicação dessas crianças, promovendo o desenvolvimento da
linguagem de forma lúdica e acessível. O tapete, por meio de sensores e elementos
visuais, estimula as crianças a interagirem e responderem a comandos simples,
incentivando a expressão verbal. O produto será comercializado para clínicas
especializadas no tratamento de TEA, onde será utilizado por profissionais para apoiar
o processo terapêutico. A pesquisa envolveu a análise das necessidades específicas
desse público e a implementação de tecnologias que favoreçam a comunicação, com
resultados positivos no desenvolvimento da fala e na interação das crianças com o
ambiente. A conclusão aponta para o potencial do tapete assistente como uma
ferramenta eficaz no apoio ao tratamento de crianças com TEA. This work presents the development of an assistant mat aimed at assistance for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) who face speech difficulties. The main objective of the project is to create an interactive tool that facilitates the communication of these children, promoting the development of language in a playful and accessible way. The carpet, through sensors and elements visuals, encourages children to interact and respond to simple commands, encouraging verbal expression. The product will be sold to clinics specialized in the treatment of ASD, where it will be used by professionals to support the therapeutic process. The research involved the analysis of specific needs of this public and the implementation of technologies that favor communication, with positive results in the development of speech and in the interaction of children with the environment. The conclusion points to the potential of the assistant mat as a effective tool to support the treatment of children with ASD. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35689 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
INFORMATICA_2025_1_GabrielAugusto_Tapeteassistente.pdf | 854.42 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.