Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35464
Title: Estudo de caso: inteligência emocional na liderança: facilitando a adaptação em uma empresa de tecnologia em Santos-SP no ano de 2025
Authors: BARBOSA, Adriel Hagghy da Silva
BARBOSA, Talita Sara da Silva
SILVA, Vinícius Alexandre da
Advisor: SOUZA, Maria de Lourdes de Oliveira
type of document: Artigo Científico
Keywords: Liderança;Inteligência emocional;Gestão de negócios
Issue Date: 26-Jun-2025
Publisher: 181
Citation: BARBOSA, Adriel Hagghy da Silva; BARBOSA, Talita Sara da Silva; SILVA, Vinícius Alexandre da. Estudo de caso: inteligência emocional na liderança: facilitando a adaptação em uma empresa de tecnologia em Santos-SP no ano de 2025. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso Técnico em Administração) - ETEC de Cubatão, Cubatão-SP, 2025.
Abstract: Este estudo analisa como a inteligência emocional (IE) pode facilitar a liderança adaptativa diante das resistências à mudança nas organizações. A pesquisa, de caráter descritivo e exploratório, utilizou revisão bibliográfica e aplicação de questionários e entrevistas. Os resultados apontam que a IE contribui diretamente para reduzir medos e aumentar o engajamento, tornando o ambiente mais colaborativo. Conclui-se que integrar IE à liderança adaptativa melhora a capacidade de adaptação dos colaboradores.
This study analyzes how emotional intelligence (EI) can support adaptive leadership in overcoming resistance to change in organizations. The descriptive and exploratory research used bibliographic review, questionnaires, and interviews. Results show that EI reduces fear and increases engagement, fostering a more collaborative environment. It is concluded that integrating EI into adaptive leadership improves employees' adaptability.
This study analyzes how emotional intelligence (EI) can support adaptive leadership in overcoming resistance to change in organizations. The descriptive and exploratory research used bibliographic review, questionnaires, and interviews. Results show that EI reduces fear and increases engagement, fostering a more collaborative environment. It is concluded that integrating EI into adaptive leadership improves employees' adaptability.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35464
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
adm_2025_1_barbosa_inteligenciaemocionalnalideranca.pdf264.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.