Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34835
Title: Inteligência artificial e a nova era do aprendizado acadêmico
Other Titles: Artificial intelligence and the new era of academic learning
Authors: SOUZA, João Pedro Oliveira de
VIECHELE, Mateus Andrade
BONIFÁCIO, Natália Siramizu
Advisor: WONRATH, Wilton Ruffato
Other contributor: PARIZOTTO, Lucas Serafim
MARTINATI, Rafael Rodrigo
type of document: Monografia
Keywords: Inteligência artificial;Ensino e aprendizagem;Ensino superior
Issue Date: 14-Jun-2025
Publisher: 004
Citation: SOUZA, João Pedro Oliveira de, VIECHELE, Mateus Andrade, BONIFÁCIO, Natália Siramizu. Inteligência artificial e a nova era do aprendizado acadêmico, 2025. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas) - Faculdade de Tecnologia "Ministro Ralph Biasi" Americana, Americana, 2025
Abstract: A presença da Inteligência Artificial (IA) no ensino superior tem transformado práticas tradicionais de ensino e pesquisa. Este trabalho analisa como ferramentas como Groq, ChatGPT e Gemini estão sendo incorporadas ao meio acadêmico, promovendo novas formas de aprendizagem e produção científica. A pesquisa discute também a precisão das informações geradas e a personalização do ensino, com base em revisão bibliográfica e análise comparativa. Os resultados indicam que, quando utilizadas de forma crítica, as tecnologias de IA podem impulsionar positivamente a educação universitária
The presence of Artificial Intelligence (AI) in higher education has transformed traditional teaching and research practices. This paper analyzes how tools such as Groq, ChatGPT, and Gemini are being incorporated into academia, promoting new forms of learning and scientific production. The research also discusses the accuracy of the information generated and the personalization of teaching, based on a literature review and comparative analysis. The results indicate that, when used critically, AI technologies can positively boost higher education.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34835
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20251S_João Pedro Oliveira de Souza_OD2618.pdf
  Restricted Access
1.14 MBAdobe PDFView/Open Request a copy
TA - João Pedro Oliveira de Souza_compressed.pdf
  Restricted Access
289.96 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
TA - Mateus Andrade Viechele_compressed.pdf
  Restricted Access
278.75 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
TA - Natalia Siramizu Bonifacio_compressed.pdf
  Restricted Access
279.69 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.