Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/29035
Title: O endomarketing e sua aplicabilidade no ambiente escolar
Other Titles: Endomarketing and its applicability in the school environment
Authors: SENA, João Vitor Santos de
ALBERGE, Mayara Vicente
SILVA, Laura Elisa
Advisor: STRINGUETTO, Anelise
NEVES, Diego Silva
Other contributor: ELPÍDIO, Ricardo
type of document: Artigo Científico
Keywords: Endomarketing
Issue Date: 5-Dec-2024
Publisher: 191
Citation: SENA, João Vitor Santos de; ALBERGE, Mayara Vicente; SILVA, Laura Elisa. O endomarketing e sua aplicabilidade no ambiente escolar, 2024. Trabalho de conclusão de Curso (Curso Técnico em Administração) - ETEC Gino Rezaghi, Cajamar, 2024
Abstract: O artigo analisa o endomarketing, destacando sua importância na gestão de pessoas e no fortalecimento das relações internas, com foco no capital humano e na motivação dos colaboradores, abordando conceitos como cultura e clima organizacional, que influenciam comportamento e percepções; por meio de uma pesquisa de campo na ETEC Gino Rezaghi, foram identificadas falhas na comunicação interna, propondo ações como reuniões entre gestores, feedbacks de alunos e gestão, e clubes de interesse para integrar alunos e direção, evidenciando que o endomarketing pode aumentar a satisfação e reduzir o a taxa de rotatividade, ou, nesse caso evasão escolar, embora dificuldades surjam sem uma estratégia clara, o que pode gerar desmotivação e custos elevados, o endomarketing necessita de esforços contínuos para consolidar uma cultura de valorização e pertencimento.
The article analyzes internal marketing, highlighting its importance in people management and strengthening internal relationships, focusing on human capital and employee motivation. It addresses concepts like organizational culture and climate, which influence behavior and perceptions. Through a field study at ETEC Gino Rezaghi, internal communication issues were identified, with proposed actions such as meetings between managers, feedback from students and management, and interest groups to integrate students and administration. It shows that internal marketing can increase satisfaction and reduce turnover rates, or in this case, school dropout rates. However, challenges arise without a clear strategy, which can lead to demotivation and high costs. Internal marketing requires continuous efforts to build a culture of appreciation and belonging.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/29035
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3E - MB - Endomarketing na Etec - Mayara-Laura-JoãoSena2.pdf387.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.