Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/21554
Title: A influência da comunicação interna no clima organizacional
Other Titles: The influence of internal communication on the organizational climate
Authors: BARROSO, Ana Luiza Dias
PASCOTE, Isabela Maria
Advisor: MOREIRA, Carlos Augusto Amaral
Other contributor: SILVA, Sílvia Aparecida José e
PRADO, Nágela Bianca do
type of document: Monografia
Keywords: Administração de empresas;Administração de recursos humanos;Liderança;Comunicação
Issue Date: 19-Jun-2024
Publisher: 004
Citation: BARROSO, Ana Luiza Dias; PASCOTE, Isabela Maria. A influência da comunicação interna no clima organizacional, 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso Superior de Tecnologia em Gestão Empresarial) - Faculdade de Tecnologia de Americana “Ministro Ralph Biasi”, Americana, 2024.
Abstract: O objetivo deste trabalho é comprovar a influência da comunicação interna no clima organizacional, comprovando a sua importância e seus principais impactos e destacando como os processos de comunicação em uma organização afetam diretamente as percepções, atitudes e os sentimentos dos funcionários em relação ao ambiente de trabalho. Para isso, foram realizadas pesquisas exploratórias e qualitativas a fim de trazer as principais informações sobre o assunto. Foi elaborado um estudo de caso através de uma entrevista com três funcionários de uma empresa que atua no ramo de comercialização de componentes para parte elétrica, térmica, de pressão e similares, localizada na cidade de Americana/SP, com o objetivo de identificar quais são as percepções da comunicação e o clima organizacional de quem está dentro de uma organização. No que diz respeito ao seu objetivo principal, os resultados obtidos com este trabalho foram satisfatórios; ou seja, foi possível mostrar a importância de uma boa comunicação e o quanto o clima organizacional pode afetar a empresa no geral.
The objective of this work is to explore the influence of internal communication on the organizational climate, proving its importance and main impacts. It highlights how communication processes within an organization directly affect employees' perceptions, attitudes, and feelings towards the work environment. For this purpose, exploratory and qualitative research were conducted to gather the main information on the subject. A case study was carried out through an interview with three employees of a company that operates in the field of marketing components for electrical, thermal, pressure, and similar parts, located in the city of Americana, in the state of São Paulo. The aim was to identify the perceptions of those within an organization and to verify the relationships between communication and organizational climate. The results obtained from this work were satisfactory concerning its main objective, which is to demonstrate the importance of good communication and how much the organizational climate can affect the company overall.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/21554
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20241S_Ana Luisa Dias Barroso_OD2115.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
TA - Ana Luisa Dias Barroso.pdf
  Restricted Access
1.04 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.