Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/39932
Title: Descrevendo os verbos modais alemães können e müssen: funcionamento, estrutura e estratégia de estudo
Other Titles: Describing the German modal verbs können and müssen: function, structure and study strategy
Authors: YAMASHITA, Nara Hitomi
Advisor: MELLO, Suzana Campos de Albuquerque
Other contributor: LOPES, Carlos Barbosa
PEREIRA, Marina Sundfeld
type of document: Monografia
Keywords: Língua alemã;Ensino e aprendizagem
Issue Date: 15-Dec-2025
Publisher: 002
Citation: YAMASHITA, Nara Hitomi. Descrevendo os verbos modais alemães können e müssen: funcionamento, estrutura e estratégia de estudo, 2025. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Tecnologia em Secretariado e Assessoria Internacional) – Faculdade de Tecnologia de São Paulo, São Paulo, 2025.
Abstract: Dentro dos seis verbos modais existentes na língua alemã (können, müssen, wollen, dürfen, sollen e mögen), a presente monografia trata de können e müssen, em contexto, ou seja, dentro de uma oração e da elucidação sobre seu funcionamento utilizando critérios sintático e semântico estabelecendo um estudo comparativo do alemão (DE) com o português (PT-BR) e inglês (ENG). Exemplos de como estruturar as orações serão apresentados para a compreensão dos principais pontos de dificuldade de acordo com o questionário aplicado aos alunos matriculados em Alemão II e III, nível A1.1, dos cursos de Secretariado (Secretariado e Assessoria Internacional) e Turismo (Gestão de Turismo) da Faculdade de Tecnologia de São Paulo (FATEC-SP). Concluiu-se que as três principais dificuldades sobre os verbos modais foram, primeira: conjugação; segunda: compreensão dos sentidos e significados; terceira: colocação na frase, e, a partir disso, será exposta a função, sentido, significado e diferenciação dos modais em diferentes orações comparando-as com seus equivalentes no português e inglês. Por fim, será apresentada uma estratégia de estudos com flash cards baseada no questionário aplicado. Além do âmbito pessoal, este trabalho visa incentivar o uso da língua alemã nas trajetórias profissionais dos formandos.
Among the six modal verbs existing in the German language (können, müssen, wollen, dürfen, sollen and mögen), this monograph deals with können and müssen in context, that is, within a sentence, and elucidates their functioning using syntactic and semantic criteria, establishing a comparative study of German (DE) with Portuguese (PT-BR) and English (ENG). Lexical structures will be exemplified to understand the main points of difficulty, based on a questionnaire administered to students enrolled in German II and III, level A1.1, in the Secretarial (Secretarial and International Affairs) and Tourism (Tourism Management) courses at the Faculdade de Tecnologia de São Paulo (FATEC-SP). It was concluded that the three main difficulties regarding modal verbs were: first, conjugation; second, understanding their meanings; and third, their placement in the sentence. Based on this, the function, meaning, and differentiation of modal verbs in various sentences will be presented, comparing them with their equivalents in Portuguese and English. Finally, a study strategy using flashcards based on the questionnaire will be presented. Beyond the personal sphere, this work aims to encourage the use of the German language in the professional careers of graduates.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/39932
Appears in Collections:Trabalhos de conclusão de curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
automacaodeescritoriosesecretariado_2025_2_Narahitomiyamashita_descrevendoosverbosmodaisalemaes.pdf
  Restricted Access
1.3 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.