Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/38317
Title: Expansão internacional no setor de alimentação: o caso do madero e as dificuldades no mercado Norte-Americano.
Other Titles: International expansion in the food sector: the case of Madero and the difficulties in the North American market
Authors: GATO, Andressa de Souza
ALMEIDA, Juan Henrique Luiz de
SANTOS, Geovanna Oliveira
Advisor: CARVALHO, Denílson Luiz de
Other contributor: CARVALHO, Denílson Luiz de
SANTOS, Claudia Pereira dos
PEREIRA, Simone dos Santos
type of document: Monografia
Keywords: Internacionalização de empresas;Alimentação
Issue Date: 27-Jun-2025
Publisher: 129
Citation: GATO, Andressa de Souza; ALMEIDA, Juan Henrique Luiz de; SANTOS, Geovanna Oliveira. Expansão internacional no setor de alimentação: o caso do madero e as dificuldades no mercado Norte-Americano, 2025. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Tecnologia em Comércio Exterior) - Faculdade de Tecnologia de Praia Grande, Praia Grande, 2025.
Abstract: Este trabalho analisa o processo de expansão internacional no setor de alimentação, com foco no estudo de caso da rede brasileira de restaurantes Madero. O objetivo é compreender os principais desafios enfrentados pela empresa ao tentar se consolidar no mercado norte-americano, identificando os fatores que dificultaram sua adaptação e desempenho. Para isso, o estudo contextualiza os modelos de entrada utilizados por empresas do setor, as características e barreiras do comércio internacional de alimentos, além de apresentar casos comparativos de sucesso e insucesso na internacionalização de restaurantes. A metodologia utilizada é qualitativa e exploratória, com base em pesquisa bibliográfica e análise documental. Os resultados indicam que fatores como diferenças culturais, forte concorrência local, adaptação insuficiente do modelo de negócios e gestão centralizada contribuíram para as dificuldades enfrentadas pelo Madero nos Estados Unidos.
This study analyzes the international expansion process in the food service sector, focusing on the case of the Brazilian restaurant chain Madero. The objective is to understand the main challenges faced by the company in its attempt to establish itself in the North American market, identifying the key factors that hindered its adaptation and performance. The research discusses the entry strategies adopted by companies in the sector, the characteristics and barriers of international food trade, and presents comparative cases of successful and unsuccessful restaurant internationalization efforts. The methodology is qualitative and exploratory, based on bibliographic research and document analysis. The results indicate that cultural differences, strong local competition, insufficient adaptation of the business model, and centralized management contributed to Madero’s difficulties in the United States.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/38317
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
comex_2025_1_andressagato_expansaointernacional.pdf384.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.