Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/36536
Title: | Gestão de pessoas: evitando o turnover com endomarketing |
Other Titles: | People management: avoiding turnover with internal marketing |
Authors: | LIMA, Igor Vieira de |
Advisor: | LOBO, José Eduardo Morello |
type of document: | Monografia |
Keywords: | Endomarketing;Objetivos organizacionais |
Issue Date: | 1-Jun-2025 |
Publisher: | 155 |
Citation: | LIMA, Igor Vieira de. Gestão de pessoas: evitando o turnover com endomarketing. Orientador: José Eduardo Morello Lobo. 2025. 12 f. Trabalho de conclusão de curso (Curso superior de Tecnologia em Gestão Comercial) – Fatec Itaquaquecetuba, Itaquaquecetuba, 2025. |
Abstract: | O presente estudo investiga a relação entre endomarketing e turnover, abordando
como estratégias de marketing interno podem mitigar a rotatividade de funcionários
nas organizações. O endomarketing, ao fortalecer a comunicação e o engajamento
dos colaboradores, promove um ambiente de trabalho mais atrativo e satisfatório. A
pesquisa analisa a importância do alinhamento entre os objetivos organizacionais e
as expectativas dos funcionários, destacando como práticas eficazes de
endomarketing podem contribuir para a retenção de talentos e a melhoria do clima
organizacional. A pesquisa demonstra que empresas que investem em estratégias de
endomarketing reduzem custos com recrutamento e treinamento, além de aumentar
a produtividade e o comprometimento dos colaboradores. This study investigates the relationship between endomarketing and turnover, analyzing how internal marketing strategies can mitigate employee turnover in organizations. Endomarketing, by strengthening communication and employee engagement, fosters a more attractive and satisfying work environment. The research examines the importance of aligning organizational objectives with employee expectations, highlighting how effective endomarketing practices contribute to talent retention and the improvement of the organizational climate. Research shows that companies investing in endomarketing strategies reduce recruitment and training costs while increasing productivity and employee commitment. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/36536 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gestaocomercial_2025_1_igorvieiradelima_gestaodepessoas_evitandooturnovercomendomarketing.pdf.pdf Restricted Access | 214.96 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.