Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/33059
Title: | Alimentação divertida e saudável no ambiente escolar |
Other Titles: | Fun and healthy eating in the school environment |
Authors: | CONDE, Letícia Balbina MARINO, Maria Clara SILVA, Melissa de Toledo |
Advisor: | GOMES, Lilia Maria Alves |
Other contributor: | CURI, Jacqueline Duarte do Pateo SCHERRER, Milena Donatti SANTOS, Wesley Francis dos |
type of document: | Artigo Científico |
Keywords: | Hábitos alimentares;Obesidade;Infância;Alimentação escolar |
Issue Date: | 5-Dec-2024 |
Publisher: | 104 |
Citation: | CONDE, Letícia Balbina; MARINO, Maria Clara; SILVA, Melissa de Toledo. Alimentação divertida e saudável no ambiente escolar. 2024. 18f. Trabalho de Conclusão de Curso (Técnico em Nutrição e Dietética). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Escola Técnica Estadual - ETEC Trajano Camargo, Limeira. |
Abstract: | A obesidade infantil é um problema crescente e tem se mostrado um
desafio significativo para a saúde pública. A pesquisa aborda a importância da
promoção de uma alimentação saudável entre a população infantil, utilizando
técnicas lúdicas e criativas para engajar as crianças nesse processo. A construção
de hábitos saudáveis é influenciada por fatores fisiológicos, psicológicos,
socioculturais e econômicos, o que torna a educação alimentar nas escolas uma
estratégia essencial. Neste contexto, a implementação de programas de Educação
Alimentar e Nutricional (EAN) nas instituições de ensino visa não apenas informar,
mas também promover uma mudança de comportamento das crianças, que
frequentemente estão habituadas ao consumo de alimentos ultraprocessados,
responsáveis por diversas doenças crônicas não transmissíveis. O objetivo é
proporcionar, por meio de atividades divertidas e educativas, uma aprendizagem que
permita às crianças adquirir consciência sobre a importância de uma alimentação
equilibrada e saudável. Com isso, espera-se que, desde cedo, as crianças possam
internalizar esses conceitos e transformá-los em práticas alimentares positivas,
prevenindo problemas como a obesidade e suas complicações. O estudo ressalta,
portanto, a relevância de se integrar a educação nutricional no currículo escolar
como uma estratégia eficaz de promoção da saúde e bem-estar. Childhood obesity is a growing problem and has proven to be a significant public health challenge. The research addresses the importance of promoting healthy eating among children, using playful and creative techniques to engage children in this process. The construction of healthy habits is influenced by physiological, psychological, sociocultural and economic factors, which makes food education in schools an essential strategy. In this context, the implementation of Food and Nutritional Education (EAN) programs in educational institutions aims not only to inform, but also to promote a change in the behavior of children, who are often accustomed to consuming ultra-processed foods, responsible for several chronic diseases not transmissible. The objective is to provide, through fun and educational activities, learning that allows children to become aware of the importance of a balanced and healthy diet. With this, it is expected that, from an early age, children will be able to internalize these concepts and transform them into positive eating practices, preventing problems such as obesity and its complications. The study therefore highlights the relevance of integrating nutritional education into the school curriculum as an effective strategy for promoting health and well-being. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/33059 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ARTIGO__Leticia Conde 3 Mtec Nut noite PDF.pdf | 1.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.