Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/32719
Title: Brailemap : o guia tátil
Other Titles: Brailemap: the tactile guide
Authors: BOSCHEIRO, Emily Barbosa
SANTOS, Luís Felipe dos
ABREU, Myrella Olivieri de
Advisor: FRANCISCATO, Ricardo Scavariello
Other contributor: ABREU, Thomás Francisco de
PORTELLA, Jorbison Adélio
TANCREDO, Patrícia Pascon Souto
type of document: Monografia
Keywords: Acessibilidade ao meio físico;Pessoas com deficiência visual;Guias;Cartografia
Issue Date: 2-Dec-2024
Publisher: 104
Citation: BOSCHEIRO, Emily Barbosa; SANTOS, Luís Felipe dos; ABREU, Myrella Olivieri de. Brailemap: o guia tátil. 2024.31f. Trabalho de Conclusão de Curso (Técnico em Administração). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Escola Técnica Estadual - ETEC Trajano Camargo, Limeira.
Abstract: A cartografia tátil se ocupa da confecção de mapas e outros produtos cartográficos que possam ser lidos por pessoas cegas ou com baixa visão. Os mapas de localização táteis podem funcionar tanto como recursos educativos, quanto como facilitadores de mobilidade em edifícios públicos de grande circulação, meios universitários e organizações. O projeto "Braillemap: o guia tátil visa a implantação em empresas com o intuito de proporcionar uma autonomia para as pessoas com deficiências visuais, facilitando a locomoção e identificação dos lugares. O desenvolvimento do mapa tátil de localização e identificação, aponta uma maior acessibilidade nos ambientes. Dessa forma, o objetivo da educação inclusiva não é tornar as pessoas iguais, e sim respeitar e valorizar as diferenças que estão presentes no cotidiano.
Tactile cartography is concerned with the creation of maps and other cartographic products that can be read by people who are blind or have low vision. Tactile location maps can serve both as educational resources and as facilitators of mobility in high-traffic public buildings, university environments, and organizations. The project "Braillemap: the tactile guide" aims to be implemented in companies with the intention of providing autonomy for visual impaired people, making it easier for them to move and identify places. The development of the tactile map for location and identification shows more accessibility in the places. In this way, the goal of the inclusive education is not making people the same, but to respect and value the differences that are present in our daily life.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/32719
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Administracao_2024_EmilyLuisMyrella_Brailemap_TCC.pdf861.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.