Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/40197
Title: Inteligência artificial e employee experience: como a tecnologia pode melhorar o desempenho do colaborador
Other Titles: Artificial intelligence and employee experience: how technology can improve employee performance
Authors: SANTOS, Cibele Proença dos
SILVA, Greice Marques da
CARVALHO, Silvana Monteiro
Advisor: SILVA, Elton Roberto da
type of document: Artigo Científico
Keywords: Inteligência artificial;Recursos humanos;Avaliação de desempenho
Issue Date: 4-Dec-2025
Publisher: 098
Citation: SANTOS, Cibele Proença dos; SILVA, Greice Marques da; CARVALHO, Silvana Monteiro. Inteligência artificial e employee experience: como a tecnologia pode melhorar o desempenho do colaborador. 2025. 10 f. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Recursos Humanos) - Etec Philadelpho Gouvêa Netto, São José do Rio Preto, 2025.
Abstract: O trabalho analisa o uso da Inteligência Artificial (IA) no ambiente corporativo e seus impactos na experiência e desempenho dos colaboradores. Por meio de revisão teórica e pesquisa aplicada com profissionais de diferentes empresas, identificou-se que 61,9% já utilizam ferramentas de IA e 85,1% percebem melhorias em suas rotinas. Os resultados apontam que a IA contribui para otimizar processos e aumentar a produtividade, mas também apresenta desafios como a falta de capacitação, preocupações éticas e resistência à mudança. Conclui-se que o uso responsável e humanizado da IA pode fortalecer a experiência do colaborador e promover ambientes corporativos mais inovadores e equilibrados.
The study analyzes the use of Artificial Intelligence (AI) in the corporate environment and its impact on employee experience and performance. Through a theoretical review and applied research with professionals from different companies, it was found that 61.9% already use AI tools and 85.1% perceive improvements in their routines. The results indicate that AI contributes to optimizing processes and increasing productivity, but also presents challenges such as lack of training, ethical concerns, and resistance to change. It is concluded that the responsible and humanized use of AI can strengthen the employee experience and promote more innovative and balanced corporate environments.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/40197
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tecnicorecursoshumanos_2025_2_ cibelesantos_ia.pdf267.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.