Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35952
Title: Criação de um e-book que aborda a vida molecular baseando-se na microbiologia
Other Titles: Creation of an e-book that addresses molecular life based on microbiology
Authors: BARBOSA, David Sena Henrique
SANTOS, Guilherme Luiz de Paula
LIMA, João Guilherme Vieira
RAMOS, Marlon Amorim Leão
Advisor: KOVACS, Anabel
YAMATO, Maira Akemi Casagrande
SANCHES LUCAS, Vitor Amaral
Other contributor: MATOS, Kedima Ferreira de Oliveira
VILELA, Thaina Moura Vilela
type of document: Artigo Científico
Keywords: Molécula;Microbiologia;Material didático
Issue Date: Dec-2024
Publisher: 242
Citation: BARBOSA, D. S. H.; SANTOS, G. L. P.; LIMA, J. G. V.; RAMOS, M. A. L. Criação de um e-book que aborda a vida molecular baseando-se na microbiologia. 2024.Trabalho de Conclusão de Curso (Curso Técnico em Química) - ETEC Dr. Celso Giglio, Osasco II, 2024.
Abstract: O trabalho discute a elaboração de um livro digital educativo sobre o mundo molecular com ênfase em microbiologia para alunos do ensino médio. Criado por um grupo de estudantes do curso Técnico em Química da ETEC Dr. Celso Giglio, o projeto visa auxiliar o preenchimento a lacuna de recursos didáticos interativos e fáceis de acessar que despertem o interesse dos estudantes por microbiologia e bioquímica. Com linguagem simples e ilustrações cativantes, o e-book faz uso da ferramenta MolView para visualizar moléculas e do Canva para o design do conteúdo; também oferece jogos educativos criados com HTML, CSS e JavaScript. A abordagem adotada no projeto envolve uma revisão de literatura para fundamentar a relevância de materiais didáticos dinâmicos e o impacto da aprendizagem ativa. Segundo pesquisas, as temáticas relacionadas as áreas de microbiologia e bioquímica. As atividades interativas e os jogos propostos têm como objetivo engajar os alunos e facilitar compreensão de conceitos complexos por meio de experiências visuais e interativas. Com referências para pesquisa adicional e modelos moleculares interativos disponíveis para manipulação pelo leitor interessado em explorar mais a fundo os assuntos discutidos, o livro digital estimula a iniciativa autônoma dos estudantes em seu aprendizado acadêmico presencialmente e pode ser uma ferramenta valiosa para auxiliá-los na compreensão do conteúdo apresentado.
This paper discusses the development of an educational digital book about the molecular world, with an emphasis on microbiology, for high school students. Created by a group of students from the Chemistry Technician program at ETEC Dr. Celso Giglio, the project aims to help fill the gap in interactive, easy-to-access teaching resources that spark students' interest in microbiology and biochemistry. Featuring simple language and captivating illustrations, the e-book uses MolView to visualize molecules and Canva for content design; it also offers educational games created with HTML, CSS, and JavaScript. The approach adopted in the project involves a literature review to support the relevance of dynamic teaching materials and the impact of active learning. Research has shown that the topics related to the fields of microbiology and biochemistry are relevant. The interactive activities and games proposed aim to engage students and facilitate understanding of complex concepts through visual and interactive experiences. With references to additional research and interactive molecular models available for readers interested in exploring the topics discussed in greater depth, the digital book encourages students' independent initiative in their in-person academic learning and can be a valuable tool in assisting them in understanding the content presented.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35952
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.