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Title: Preparando os alunos para o futuro profissional: como desenvolver competências para o mercado de trabalho
Other Titles: Preparing students for their professional future: how to develop skills for the job market
Authors: AQUINO, Emilly Soares de
CARVALHO, Ericka Maria Laerte de
PEREIRA, Gleyson Gustavo Monteiro
BATISTA, Júlia Cristina
FERRAZ, Mariana Reis da Silva
CARVALHO, Sophia Pereira de
SILVA, Vitória Luiza Martins da
Advisor: SILVA, Elton Orris Marinho da
type of document: Artigo Científico
Keywords: Mercado de trabalho;Ensino;Administração
Issue Date: 26-Jun-2025
Publisher: 026
Citation: AQUINO, Emilly Soares de; CARVALHO, Ericka Maria Laerte de; PEREIRA, Gleyson Gustavo Monteiro; BATISTA, Júlia Cristina; FERRAZ, Mariana Reis da Silva; CARVALHO, Sophia Pereira de; SILVA, Vitória Luiza Martins da. Preparando os alunos para o futuro profissional: como desenvolver competências para o mercado de trabalho. 2025. 16 p. Artigo. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Administração) - Etec Prof. Alfredo de Barros Santos, Guaratinguetá, SP, 2025.
Abstract: O mercado de trabalho passa por mudanças constantes, exigindo profissionais com competências técnicas e comportamentais, como comunicação e adaptabilidade. Este artigo identifica as principais habilidades necessárias para alunos do ensino técnico ingressarem com êxito no mercado. Com base em pesquisa exploratória de abordagem quali-quantitativa, foram mapeadas hard e soft skills exigidas pelas empresas, bem como práticas educacionais eficazes no desenvolvimento dessas competências. Conclui-se que a formação técnica deve estar alinhada às exigências do mercado, promovendo experiências práticas e metodologias ativas que fortaleçam a empregabilidade.
The labor market is constantly changing, creating new social demands. In this context, it is essential for professionals to develop not only technical knowledge but also behavioral skills such as communication, collaboration, and adaptability. This article aims to identify the key competencies required for technical education students to face the challenges of the job market. Based on exploratory research with a qualitative-quantitative approach, the main hard and soft skills demanded by companies were identified. The study also focuses on educational practices that contribute to the development of these competencies, emphasizing the importance of active methodologies in practical learning. It is concluded that technical education must align with market demands, promoting practical experiences and continuous updates to strengthen students' employability.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35610
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