Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35445
Title: A Utilização de Ferramentas de Business Intelligence (B.I.) na Precificação
Other Titles: he Use of Business Intelligence (B.I.) Tools in Pricing: Analysis of Benefits and Challenges in the Current Competitive Environment.
Authors: QUINTINO, Cesar Augusto Jangarelli
BRITO, Luciane Priscila Nunes de
Advisor: MACHADO, Andreia de Oliveira Machado
Other contributor: LOPES, Fabiano Cesar
SANTOS JUNIOR, Nazor dos
type of document: Artigo Científico
Keywords: Concorrência;Preços
Issue Date: 20-Jun-2025
Publisher: 275
Citation: QUINTINO, Cesar Augusto Jangarelli; BRITO, Luciane Priscila Nunes de. A utilização de ferramentas de business intelligence (B.I.) na precificação. – SP, 2025. Trabalho de conclusão de curso. (Curso superior de tecnologia em Gestão em tecnologia da informação). Faculdade de Tecnologia de Assis, Prof. Dr. José Luiz Guimarães. Assis, 2025
Abstract: Este trabalho analisa o papel das ferramentas de Business Intelligence (B.I.) na otimização da precificação e no acompanhamento dos preços da concorrência, destacando sua relevância para o mercado. Com a crescente digitalização e a intensa competitividade, as empresas necessitam de estratégias mais ágeis e baseadas em dados para ajustar seus preços em tempo real e manter a compe- titividade. As soluções de B.I. permitem a coleta, análise e visualização de grandes volumes de dados internos e externos, como preços de concorrentes, demanda do mercado e padrões de consumo, proporcionando decisões estra- tégicas.
This paper analyzes the role of Business Intelligence (B.I.) tools in optimizing pricing and monitoring competitors' prices, highlighting their relevance to the market. With increasing digitalization and intense competition, companies re- quire more agile, data-driven strategies to adjust prices in real time and main- tain competitiveness. B.I. solutions enable the collection, analysis, and visual- ization of large volumes of internal and external data, such as competitors' prices, market demand, and consumption patterns, providing strategic deci- sion-making.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35445
Appears in Collections:Trabalhos de conclusão de curso



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.