Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34941
Title: | Figurino e narrativa: a expressão do subjetivo na adaptação audiovisual da obra A Redoma de Vidro |
Other Titles: | Costume and narrative: the expression of the subjective in the audiovisual adaptation of the work The Bell Jar |
Authors: | OLIVEIRA, Laís Alcadipani de |
Advisor: | CINTRA, Fernanda do Nascimento |
Other contributor: | MORETTI, Nancy de Palma SILVA, Sílvia Aparecida José e |
type of document: | Monografia |
Keywords: | Figurino;Moda;Desenho de moda;Literatura |
Issue Date: | 26-Jun-2025 |
Publisher: | 004 |
Citation: | OLIVEIRA, Laís Alcadipani de. Figurino e narrativa: a expressão do subjetivo na adaptação audiovisual da obra A Redoma de Vidro, 2025. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Tecnologia em Design de Moda) - Faculdade de Tecnologia "Ministro Ralph Biasi" Americana, Americana, 2025 |
Abstract: | Este trabalho tem como objetivo explorar a relação entre figurino e narrativa na
obra literária A Redoma de Vidro de Sylvia Plath, estudar outras obras com adaptação
para séries e filmes com destaque para os figurinos apresentados e finalmente
desenvolver croquis para uma possível adaptação audiovisual do romance em
análise. Através do estudo dos figurinos das personagens principais do drama
semiautobiográfico, este trabalho investiga como a moda pode expressar o contexto
social, especialmente no que diz respeito à repressão feminina. A pesquisa foca na
protagonista Esther Greenwood, analisando as descrições de seus figurinos e
relacionando-os à estrutura social e ao desenvolvimento emocional da personagem.
Além disso, a pesquisa examina como o figurino pode atuar como um meio de
rendição ou resistência à opressão das personagens femininas, refletindo seus
conflitos contra os papeis preestabelecidos pela sociedade. Ao longo do trabalho,
serão também analisadas outras obras literárias que possuem adaptações
audiovisuais com figurinos marcantes, ampliando a discussão sobre o papel do
figurino na construção de personagens e de narrativa. This work aims to explore the relationship between costume design and narrative in Sylvia Plath's literary work The Bell Jar, study other novels adapted into series and films with a focus on prominent costume design, and ultimately develop costume sketches for a potential audiovisual adaptation of the novel under analysis. Through an examination of the costumes worn by the main characters in this semiautobiographical drama, the research investigates how fashion can express social context, particularly about female repression. The study focuses on the protagonist, Esther Greenwood, analyzing the descriptions of her clothing and linking them to social structures and the character's emotional development. Furthermore, the research examines how costume design can function as a means of surrender or resistance to the oppression of female characters, reflecting their struggles against socially imposed roles. The work also analyzes other literary adaptations with remarkable costume design, broadening the discussion on the role of costume in character construction and narrative development. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34941 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20251S_Laís Alcadipani de Oliveira_OD2632.pdf | 5.94 MB | Adobe PDF | View/Open | |
TA - Laís Alcadipani De Oliveira_compressed.pdf Restricted Access | 307.57 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.