Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34811
Title: | Absenteísmo docente. |
Other Titles: | Teacher absenteeism. |
Authors: | OLIVEIRA, Malvina de Quadros de MASTRAGELO, Michelly SANTOS, Stephane Evellyn Souza |
Advisor: | CAJUELA, Alexandre Rodrigues |
Other contributor: | SIQUEIRA, Elaine Cristina LAND, Leandro PASCUI JUNIOR, João Donizeti |
type of document: | Artigo Científico |
Keywords: | Recursos humanos;Absenteísmo;Ensino fundamental |
Issue Date: | Jul-2025 |
Publisher: | 138 |
Citation: | OLIVEIRA, Malvina de Quadros de; MASTRANGELO, Michelly; SANTOS, Stephane Evellyn Souza. Absenteísmo docente, 2025. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Recursos Humanos) - ETEC Professor Armando José Farinazzo, Fernandópolis, 2025. |
Abstract: | Este estudo analisa e compara as taxas de absenteísmo docente nas
redes pública e privada de ensino fundamental, buscando compreender suas causas
e a atuação da gestão escolar diante desse fenômeno. Com uma abordagem
quantitativa e qualitativa, foram aplicados questionários a 63 professores e 14
gestores na região de Fernandópolis/SP. Os resultados indicam que o absenteísmo
não é um problema generalizado, mas ocorre de forma pontual, frequentemente
relacionado a fatores pessoais e familiares, como problemas de saúde física e mental
e obrigações domésticas; embora questões estruturais e insatisfação com o ambiente
escolar tenham sido mencionadas com menor frequência, esses fatores ainda
representam desafios significativos para a gestão de recursos humanos,
especialmente na rede estadual de ensino, cuja centralização dificulta a formulação e
implementação de políticas mais eficazes. Tanto professores quanto gestores
destacam a valorização profissional, o equilíbrio da carga de trabalho e o suporte
emocional como aspectos essenciais para a prevenção de ausências, sendo
fundamental a integração do setor de Recursos Humanos (RH) com a gestão escolar
para coletar dados confiáveis, apoiar na tomada de decisões, identificar causas
específicas das ausências e propor ações personalizadas, como programas de
promoção da saúde e capacitação contínua. Contudo, muitas instituições ainda
carecem de políticas estruturadas para monitorar as ausências, apresentando lacunas
nas medidas voltadas ao bem-estar dos docentes. A importância deste tema se
justifica pela necessidade de entender os desafios enfrentados pelos profissionais da
educação e os impactos negativos das ausências no cotidiano escolar, com a
expectativa de que os achados deste estudo subsidiem práticas de gestão mais
sensíveis, preventivas e eficazes nas redes públicas e privadas, contribuindo para a
permanência e valorização dos docentes. This study analyzes and compares the rates of teaching absenteeism in public and private elementary and middle schools seeking to understand its causes and the school management acting in the face of this phenomenon. Using a quantitative and qualitative approach, questionnaires to 63 teachers and 14 managers of Fernandópolis SP were applied. The output points out that the absenteeism is not a general issue, but a specific one, being predominantly related to personal and familiar factors, such as household needs and physical and mental health matters; although structural issues and dissatisfaction with the learning environment have been less frequently cited. These factors still represent relevant challenges for Human Resources Management, especially for the state education system, whose centralization makes design and implementation of more effective policies more difficult. Both teachers and school managers have pointed out the importance of professional valorization, the balance of workload and emotional support as key elements if we want to prevent absences, being the integration of Human Resources Management with the school management fundamental, in order to collect reliable data, support in decision-take actions, identify specific causes and offer custom-made solutions concerning absenteeism, such as programs of health promotion and ongoing qualification. However, a great number of institutions still lack structured policies in order to monitor and confront the absenteeism, presenting gaps in the actions directed to the teachers’ well-being. The relevance of this issue is justified by the need of understanding the challenges faced by the education professionals and the negative consequences of the absences in school life, hoping that, with the findings of this study, more effective, preventive and humane management practices could be subsidized in public and private schools, contributing to the teachers’ stay and valorization. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34811 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Absenteísmo docente.pdf | 1.32 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.