Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34627
Title: Impacto das redes sociais nas decisões de compras.
Other Titles: Impact of social media on purchasing decisions.
Authors: CAUN, Vitor
Advisor: BALDO, Marcelo Xavier
Other contributor: SALLOTI, Luciana Siqueira Rosseto Salotti
SILVA, Fernanda Reis da
type of document: Artigo Científico
Keywords: Redes sociais;Consumidor
Issue Date: 20-Jun-2025
Publisher: 275
Citation: CAUN, Vitor. Impacto das redes sociais nas decisões de compras. – SP, 2025. Trabalho de conclusão de curso. (Curso superior de tecnologia em Gestão Comercial). Faculdade de Tecnologia de Assis, Prof. Dr. José Luiz Guimarães. Assis, 2025.
Abstract: Este trabalho tem como objetivo analisar os impactos das redes sociais nas decisões de compra dos consumidores. A pesquisa, de caráter quantitativo, descritivo e exploratório, foi realizada com 81 consumidores de diferentes idades e perfis socioeconômicos, por meio de um formulário digital. Os resultados mostram que influenciadores digitais e publicidades de grandes marcas nas redes sociais têm uma influência significativa nas decisões de compra. As plataformas mais citadas pelos consumidores como influenciadoras dessas decisões foram o Facebook e Instagram. A presença das empresas nas redes sociais é essencial para construir relacionamentos colaborativos com os clientes e incentivá-los a adquirir produtos ou serviços, porém, devem ser feitas nas medidas certas e adaptáveis. Conclui-se que as redes sociais são ferramentas eficazes de marketing digital, impactando diretamente nas escolhas de compra dos consumidores.
This work aims to analyze the impacts of social networks on consumer purchasing decisions. The research, of a quantitative nature, descriptive and exploratory nature, was carried out with 81 consumers of different ages and socioeconomic profiles, using digital form. The results show that digital influencers and advertisements from big brands on social media have a significant influence on purchasing decisions. The platforms most cited by consumers as influencing these decisions were Facebook and Instagram. The presence of companies on social networks is essential to build collaborative relationships with customers and encourage them to purchase products or services, however, they must be done in the right and adaptable measures. It is concluded that social networks are effective digital marketing tools, directly impacting consumers' purchasing choices.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34627
Appears in Collections:Trabalhos de conclusão de curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Impacto das redes sociais nas decisões de compras.pdf374.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.