Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/31547
Title: | Live aboard conhecendo a Serra do Mar, Cananéia e Parque Estadual Ilha do Cardoso |
Other Titles: | Live aboard exploring Serra do Mar, Cananéia and Ilha do Cardoso State Park |
Authors: | LICERRE, Gisele Fernanda MACIEL, Fabiene Aparecida de Brito SILVA, Priscila Cristina Pereira da FIDELIS, Rachel Augusta Monteiro COSTA, Mario Clemente FAGANELLO, Renan de Oliveira |
Advisor: | CAMPOS, Cezira de Fátima Alves Pereira de Souza |
Other contributor: | CAMPOS, Cezira de Fátima Alves Pereira de Souza |
type of document: | Projeto Técnico |
Keywords: | Guia de turismo;Educação ambiental;Biodiversidade;Turismo sustentável |
Issue Date: | 20-Dec-2024 |
Publisher: | CETEC – GEEAD (Unidade de Ensino Médio e Técnico- Grupo de Estudo de Educação à Distância ) |
Citation: | COSTA, Mario Clemente; FAGANELLO, Renan de Oliveira; FIDELIS, Rachel Augusta Monteiro; LICERRE, Gisele Fernanda; MACIEL, Fabiene Aparecida de Brito; SILVA, Priscila Cristina Pereira da. Live aboard conhecendo a Serra do Mar, Cananéia e Parque Estadual Ilha do Cardoso, 2024. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Guia de Turismo) - CETEC – GEEAD (Unidade de Ensino Médio e Técnico - Grupo de Estudo de Educação a Distância), São Paulo, 2024. |
Abstract: | O presente trabalho aborda o turismo pedagógico como ferramenta educativa eficaz, capaz de integrar teoria e prática por meio de experiências imersivas. Com base em viagens planejadas com fins educacionais, esse segmento contribui para a Educação Ambiental e a valorização do patrimônio cultural e natural. O estudo propõe a criação de um roteiro pedagógico para Cananéia e a Ilha do Cardoso, no estado de São Paulo — regiões destacadas por sua biodiversidade, relevância histórica e riqueza sociocultural. O roteiro visa estimular a consciência ambiental, o pensamento crítico e o desenvolvimento integral dos estudantes, além de fortalecer a identidade local e gerar benefícios para a comunidade por meio da valorização do território e da preservação ecológica. This study discusses pedagogical tourism as an effective educational tool capable of integrating theory and practice through immersive experiences. Based on educationally planned trips, this tourism segment contributes to Environmental Education and the appreciation of cultural and natural heritage. The study proposes the creation of a pedagogical itinerary to Cananéia and Ilha do Cardoso, in the state of São Paulo — regions noted for their biodiversity, historical relevance, and rich sociocultural context. The itinerary aims to promote environmental awareness, critical thinking, and the holistic development of students, while also strengthening local identity and generating benefits for the community through territorial appreciation and ecological preservation. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/31547 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TA Live aboard conhecendo a Serra do Mar, Cananéia e Parque Estadual Ilha do Cardoso.pdf Restricted Access | 966.54 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy | |
Live aboard conhecendo a Serra do Mar, Cananéia e Parque Estadual Ilha do Cardoso.pdf Restricted Access | 1.9 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.