Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/28378
Title: | Estudo de caso sobre chatbot no suporte ao cliente |
Other Titles: | Case study on chatbot in customer support |
Authors: | RIBEIRO, Gabriela Faria SILVA, João Vitor Mariano da |
Advisor: | PRANDO, Elton César |
type of document: | Monografia |
Keywords: | Inteligência artificial;Serviço de atendimento ao consumidor |
Issue Date: | Dec-2024 |
Publisher: | 182 |
Citation: | RIBEIRO, Gabriela Faria; SILVA, João Vitor Mariano da. Estudo de caso sobre chatbot no suporte ao cliente. 2024. 51 f. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Gestão da Tecnologia da Informação) - Fatec Catanduva, Catanduva, 2024. |
Abstract: | A excelência no atendimento ao cliente é um diferencial na conquista de mercado para empresas
que precisam de uma central de atendimento para que seus clientes possam se comunicar
sempre que necessário. A utilização de chatbots no atendimento ao cliente possibilita obter
resultados melhores com um atendimento rápido. Este trabalho busca compreender a adoção de
chatbots no atendimento ao cliente com foco na eficácia e no impacto no relacionamento entre
empresas e clientes. A pesquisa tem na sua metodologia o estudo de caso com abordagem
descritiva e exploratória e usa métodos qualitativos. O estudo de caso é realizado em uma
pequena empresa que desenvolve softwares para o mercado livreiro situada no município de
Ariranha, São Paulo. São analisadas interações reais entre clientes e chatbots bem como,
entrevistas com usuários além da análise dos registros de conversas do chatbot. Os resultados
indicam que chatbots aumentam a satisfação dos clientes ao oferecer respostas rápidas e
objetivas, além de reduzir os custos operacionais da empresa. Contudo, foram identificados
desafios para a elasticidade no entendimento de linguagem natural dos chatbots e de questões
complexas. O trabalho mostra que o chatbot, embora promissor, exige investimentos contínuos
com tecnologia e treinamento. Excellence in customer service is a market differentiator for companies that need a customer service department to enable their customers to communicate whenever they need to. The use of chatbots in customer service makes it possible to achieve better results with faster service. This paper seeks to understand the adoption of chatbots in customer service, focusing on their effectiveness and impact on the relationship between companies and customers. It is a case study with a descriptive and exploratory approach, mixing qualitative and quantitative methods. This case study is conducted in a small company that develops software for the book market, located in Ariranha, São Paulo. Real interactions between customers and chatbots are analyzed, as well as interviews with users and analysis of chatbot conversation records. Results show chatbots increase customer satisfaction by providing quick and objective answers, as well as reducing the company's operating costs. However, challenges were identified in terms of the elasticity of chatbot understanding for natural language and complex questions. The work shows that chatbots, while promising, require ongoing investment in technology and training. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/28378 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gestao_tecnologia_informaçao_2024_2_gabriela_faria_ribeiro_estudo_de_caso_sobre_chatbot_no_suporte_ao_cliente.pdf Restricted Access | 1.68 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.