Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26995
Title: | O design como saber transversal na formação profissional e tecnológica |
Other Titles: | Design as transversal knowledge in professional and technological training |
Authors: | CILLI, Thaís Lari Braga |
Advisor: | FREIRE, Emerson |
Other contributor: | PRADOS, Rosália Maria Netto BATISTA, Sueli Soares dos Santos |
type of document: | Dissertação |
Keywords: | Ensino profissional e técnico;Design |
Issue Date: | 31-Mar-2017 |
Publisher: | UPEP - Unidade de Pós-graduação, Extensão e Pesquisa |
Citation: | CILLI, Thaís Lari Braga. O design como saber transversal na formação profissional e tecnológica. 2017. 103 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, São Paulo, 2017 |
Abstract: | A presente pesquisa estuda o papel do design enquanto saber transversal na Educação Profissional e Tecnológica (EPT), de forma a elucidar como os fundamentos e metodologias de design quando trabalhados como saber transversal podem ser pertinentes a uma formação mais abrangente do tecnólogo. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, desenvolvida com a análise de um experimento embasado em referencial teórico construído a partir de pesquisa bibliográfica sobre a conceituação do design, propriamente dito, e do design como saber transversal no contexto da EPT. O experimento realizado foi uma pesquisa-ação com alunos do curso de Análise e Desenvolvimento de Sistemas (ADS) da Faculdade de Tecnologia de Carapicuíba (Fatec Carapicuíba), dividido nas seguintes etapas: preparação, desenvolvimento e coleta dos materiais. Com o experimento foi observada a atuação do design como saber transversal, em atividades didáticas aplicadas a alunos da educação tecnológica, visando detectar e analisar se e quando o design provocou conexões e estimulou a busca por outros conhecimentos, inclusive da experiência de vida do aluno. The following research studies the role of design as transversal knowledge in Professional and Technological Education (EPT), in order to elucidate how the fundamentals and design methodologies when worked as transversal knowledge, may be pertinent to a more comprehensive training of the technologist. It was a qualitative research, developed with the analysis of an experiment based on a theoretical framework built from a bibliographical research about the conceptualization: of design, properly speaking, and of design as transversal knowledge in the context of EPT. The experiment was a research-action with students of the Systems Analysis and Development (ADS) course at the College of Technology of Carapicuíba (Fatec Carapicuíba), divided into the following stages: preparation, development and gathering of materials. With the experiment, it was observed the performance of design as transversal knowledge in didactic activities applied to technology students, aiming to detect and analyze if and when the design prompted connections and stimulated the search for further knowledge, including from the student’s life experiences. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26995 |
Appears in Collections: | Dissertações |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
UPEP_Odesigncomosabertransversal_ThaísLariBragaCilli_2017.pdf | 3.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.