Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26946
Title: Formação superior tecnológica e práticas culturais: o cinema como experiência de extensão
Other Titles: Technological higher education and cultural practices: cinema as an extension experience
Authors: OLIVEIRA, Priscila Santos
Advisor: FREIRE, Emerson
Other contributor: BATISTA, Sueli Soares dos Santos
NUNES, Sandra Regina Chaves
ALMEIDA, Ivanete Bellucci Pires de
type of document: Dissertação
Keywords: Educação;Cinema
Issue Date: 24-May-2018
Publisher: UPEP - Unidade de Pós-graduação, Extensão e Pesquisa
Citation: OLIVEIRA, Priscila Santos. Formação superior tecnológica e práticas culturais: o cinema como experiência de extensão. 134 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, São Paulo, 2018
Abstract: No contexto de expansão da oferta dos Cursos Superiores de Tecnologia, está a Fatec Cotia, instituição estadual pública de ensino superior tecnológico e que, desde sua criação, propõe a realização de atividades de cunho extensionista em seu entorno. Assim, o presente trabalho visa responder à questão: como se articulam a formação superior tecnológica e as práticas de extensão universitária? Constitui-se como objetivo geral observar a inserção de práticas de extensão universitária, de cunho cultural, utilizando-se do cinema, para proporcionar uma formação superior tecnológica condizente com as diretrizes curriculares atuais, além de uma formação superior tecnológica mais abrangente e uma atuação transformadora da instituição de ensino. Os objetivos específicos são: proporcionar a conceituação da extensão universitária e a observação de seu histórico; apresentar uma análise das diretrizes curriculares atuais no que diz respeito a articulação entre ensino, pesquisa e extensão; descrever uma ação de extensão, realizada por meio da utilização do cinema; e observar o uso do cinema como ferramenta educativa alinhada ao tripé ensino, pesquisa e extensão. Este trabalho caracteriza-se como pesquisa participante, em que se aborda a organização e realização do Fatec Paradiso, ação de extensão cultural realizada na Fatec Cotia, além de contar com uma revisão bibliográfica e de uma pesquisa documental sobre temas que tangenciam a questão de pesquisa e os objetivos do trabalho. Discentes e comunidade consideram relevante e frutífera a aproximação entre instituição de ensino e comunidade, ainda que não se constate uma concepção precisa destes atores sobre a indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão.
In the context of the expansion of the offer of Higher Technology Courses, Fatec Cotia is the public state institution of technological higher education and, since its inception, proposes to carry out extension activities in its surroundings. Thus, the present work aims to answer the question: how are higher technological training and university extension practices articulated? It is a general objective to observe the insertion of practices of university extension, of a cultural nature, using the cinema, to provide a superior technological formation in keeping with current curricular guidelines, in addition to a more comprehensive technological training and a transformative performance of the educational institution. The specific objectives are: to provide the conceptualization of the university extension and the observation of its history; present an analysis of current curricular guidelines regarding the articulation between teaching, research and extension; to describe an extension action, accomplished through the use of the cinema; and observe the use of cinema as an educational tool aligned to the tripod teaching, research and extension. This work is characterized as a participant research, in which the organization and accomplishment of the Fatec Paradiso, a cultural extension action carried out in Fatec Cotia, is discussed, as well as a bibliographical review and a documentary research on themes that tougher the research question and the objectives of the work. Students and community consider the approximation between teaching institution and community to be relevant and fruitful, even if a precise conception of these actors about the indissociability between teaching, research and extension is not established.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26946
Appears in Collections:Dissertações

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPEP_Formaçãosuperiortecnológicaepráticasculturais_PriscilaSantosOliveira_2018.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.