Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26855
Title: | O processo de aprendizagem no curso profissional de mecatrônica de nível técnico |
Other Titles: | The learning process in the professional course of technical level mechatronics |
Authors: | LOVERA, Rodolfo dos Santos de Souza |
Advisor: | KANAANE, Roberto |
Other contributor: | TERÇARIOL, Adriana Aparecida de Lima AZEVEDO, Marília Macorin de |
type of document: | Dissertação |
Keywords: | Educação;Mecatrônica |
Issue Date: | 28-Jun-2022 |
Publisher: | UPEP - Unidade de Pós-graduação, Extensão e Pesquisa |
Citation: | LOVERA, Rodolfo dos Santos de Souza. O processo de aprendizagem no curso profissional de mecatrônica de nível técnico. 105 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, São Paulo, 2022. |
Abstract: | Este estudo foi desenvolvido junto ao Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional, no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, na área de Educação Profissional, vinculada à linha de pesquisa Formação do Formador, no projeto de pesquisa Ensino e Aprendizagem. A Mecatrônica é um ramo da engenharia que tem como fundamento o emprego sinérgico de diferentes disciplinas para o desenvolvimento de tecnologias aplicadas a atividades rotineiras. O problema que este estudo aborda diz respeito a como se constitui o processo de aprendizagem na formação do profissional de nível técnico em Mecatrônica e quais as interfaces com o conteúdo desenvolvido. Para abordar esse problema, o objetivo desta pesquisa foi investigar os processos de aprendizagem na formação do técnico em Mecatrônica. A abordagem da pesquisa foi mista tipo descritiva e exploratória. Adotou-se pesquisa bibliográfica e estudo de casos múltiplos tendo como análise duas escolas, uma pública e outra privada, do estado de São Paulo que oferta o Curso Técnico de Mecatrônica na modalidade subsequente. Para coleta de dados, foram realizadas entrevistas com coordenadores e aplicação de questionários aos docentes e discentes das unidades escolares estudadas. Os principais resultados demonstram que as práticas pedagógicas adotadas em sala de aula dependem das ações dos professores do curso pois não há uma sistematização das abordagens pedagógicas adotadas, além de poucas publicações que busquem fundamentar este processo. Como produto desta dissertação, propõe-se a criação de uma plataforma que aborde os temas que são escassos no mundo científico e acadêmico. This study was developed together with the Professional Master's Program in Management and Development of Professional Education, at the State Center for Technological Education Paula Souza, in the area of Professional Education, linked to the line of research Formation of the Trainer, in the research project Teaching and Learning. Mechatronics is a branch of engineering that is based on the synergistic use of different disciplines for the development of technologies applied to routine activities. The problem that this study addresses concerns how the learning process is constituted in the formation of the technical level professional in Mechatronics and what are the interfaces with the developed content. To address this problem, the objective of this research was to investigate the learning processes in the training of technicians in Mechatronics. The research approach was a mixed descriptive and exploratory type. Bibliographic research and multiple case studies were adopted, analyzing two schools, one public and one private, in the state of São Paulo that offer the Technical Course of Mechatronics in the subsequent modality. For data collection, interviews were carried out with coordinators and questionnaires were applied to teachers and students of the school units studied. The main results demonstrate that the pedagogical practices adopted in the classroom depend on the actions of the course teachers, as there is no systematization of the pedagogical approaches adopted, in addition to few publications that seek to support this process. As a product of this dissertation, it is proposed to create a platform that addresses topics that are scarce in the scientific and academic world. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26855 |
Appears in Collections: | Dissertações |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
UPEP_Oprocessodeaprendizagemnocursoprofissional_RodolfodosSantosdeSouzaLovera_2022.pdf | 1.71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.