Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26827
Title: Formação técnica em design de móveis à luz das concepções de tecno-estética e desvio de função
Other Titles: Technical training in furniture design in the light of concepts of techno-aesthetics and function deviation
Authors: HOLANDA, Maria Olívia Freire
Advisor: FREIRE, Emerson
Other contributor: MESQUITA, Cristiane Ferreira
BATISTA, Sueli Soares dos Santos
type of document: Dissertação
Keywords: Estética;Desvio de função;Design;Mobiliário
Issue Date: 30-May-2023
Publisher: UPEP - Unidade de Pós-graduação, Extensão e Pesquisa
Citation: HOLANDA, Maria Olívia Freire. Formação técnica em design de móveis à luz das concepções de tecno- estética e desvio de função. 165 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, São Paulo, 2023.
Abstract: O ato inventivo na concepção de um móvel concilia aspectos técnicos e estéticos, não no sentido de uma simples complementaridade, nem de oposição, mas de uma espécie de aliança entre técnica e estética. Esse acoplamento, união ou vínculo no momento da atividade inventiva, que pode ser observado em design, é o que o filósofo francês Gilbert Simondon denomina de tecno- estética. O presente trabalho estudou a problemática dos aspectos técnicos e estéticos que aparecem na formação profissional de cursos voltados ao Design, em especial em um curso de Design de Móveis. A questão a ser discutida nesta pesquisa é: Como e quais as possibilidades de criação de espaços de ensino-aprendizagem, em cursos voltados ao design, que levem em conta a dimensão tecno-estética a partir do conceito de desvio de função? O objetivo geral é analisar as possibilidades da criação de espaços de ensino-aprendizagem que levem em conta a dimensão tecno-estética e de desvio de função na formação técnica em Design de Móveis. Como objetivos específicos foram explorados os conceitos e definições relacionados ao design, à tecno-estética e ao desvio de função do processo inventivo; considerou-se refletir sobre a problemática das relações entre arte, técnica e estética, por meio de documentação pertinente ao curso de Design de Móveis e discutir questões relacionadas à formação profissional; elaborar estratégias pedagógicas que se utilizem da tecno-estética e do desvio de função como uma possibilidade de ensino-aprendizagem no curso de Design de Móveis e observar, por meio de estudo empírico, as interconexões entre técnica e estética quando da elaboração de artefatos (peças de mobiliário), tendo o desvio de função como um desafio à estruturação do design. Em termos metodológicos, foi elaborada uma pesquisa bibliográfica, teórico-referencial, análise documental referente ao curso de Design de Móveis e seu eixo correspondente e elaboração da parte empírica com pesquisa-ação. Entre os resultados da pesquisa, foi possível elaborar um guia para análise de projetos em design de móveis a partir de uma perspectiva tecno-estética de ensino-aprendizagem para fins pedagógicos no curso, além de trazer reflexões para a elaboração de concepções sobre a atividade em design no âmbito da Educação Profissional e Tecnológica que possam servir de apoio tanto em Design de Móveis especificamente quanto à formação em outras áreas. Ademais, a pesquisa pode ensejar outras pesquisas correlatas, práticas 9 pedagógicas, novos direcionamentos curriculares e a elaboração de políticas, bem como para grupos de pesquisas interessados em desenvolver uma formação profissional centrada no conceito de tecno-estética.
The inventive act in the conception of a piece of furniture reconciles technical and aesthetic aspects, not in the sense of a simple complementarity, nor of opposition, but of a kind of alliance between technique and aesthetics. This coupling, union or bond at the moment of inventive activity, which can be observed in design, is what the French philosopher Gilbert Simondon calls techno-aesthetics. The present work studied the problematic of the technical and aesthetic aspects that appear in the professional formation of courses focused on Design, especially in a course of Furniture Design. The question to be discussed in this research is: How and what are the possibilities of creating teaching-learning spaces, in courses focused on design, that take into account the techno-aesthetic dimension from the concept of function deviation? The general objective is to analyze the possibilities of creating teaching-learning spaces that take into account the techno-aesthetic dimension and deviation of function in the technical training in Furniture Design. As specific objectives were explored the concepts and definitions related to design, techno-aesthetics and the deviation of function of the inventive process; it was considered to reflect on the problematic of the relations between art, technique and aesthetics, through documentation pertinent to the Furniture Design course and to discuss issues related to professional training; develop pedagogical strategies that use techno-aesthetics and function deviation as a possibility of teaching-learning in the Furniture Design course and observe, through empirical study, the interconnections between technique and aesthetics when developing artifacts (pieces of furniture), having the deviation of function as a challenge to the structuring of design. In methodological terms, a bibliographic research, theoretical-referential, documentary analysis referring to the Furniture Design course and its corresponding axis and elaboration of the empirical part with action research was elaborated. Among the results of the research, it was possible to elaborate a guide for the analysis of projects in furniture design from a techno-aesthetic perspective of teaching-learning for pedagogical purposes in the course, in addition to bringing reflections for the elaboration of conceptions about the activity in design in the scope of Professional and Technological Education that can serve as support both in Furniture Design specifically and training in other areas. In addition, the research can give rise 11 to other related researches, pedagogical practices, new curricular directions and the elaboration of policies, as well as for research groups interested in developing a professional training centered on the concept of techno-aesthetics.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26827
Appears in Collections:Dissertações

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPEP_Formaçãotécnicaemdesigndemóveis_MariaOlíviaFreireHolanda_2023.pdf5.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.