Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26821
Title: | Um estudo sobre narrativas (auto) biográficas para formação profissional docente na educação profissional |
Other Titles: | A study on (auto) biographical narratives for professional teacher training in professional education |
Authors: | MARTINEZ, Helen Regiane |
Advisor: | RAMIREZ, Rodrigo Avella |
Other contributor: | BRANDÃO, Ana Carolina de Laurentiis PRADOS, Rosália Maria Netto |
type of document: | Dissertação |
Keywords: | Educação;Formação continuada de professor |
Issue Date: | 27-Mar-2024 |
Publisher: | UPEP - Unidade de Pós-graduação, Extensão e Pesquisa |
Citation: | MARTINEZ, Helen Regiane. Um estudo sobre narrativas (auto) biográficas para formação profissional docente na educação profissional. 113 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, São Paulo, 2024. |
Abstract: | O presente trabalho está inserido no Projeto Saberes e Trabalho Docente, da linha de pesquisa Formação do Formador, no programa de mestrado em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional, cuja área de concentração é Educação e Trabalho. Tem por objetivo investigar a possibilidade das narrativas (auto)biográficas como experiência formativa para professores de educação profissional. Adota-se a pesquisa narrativa como eixo metodológico por meio dos estudos sobre formação docente de Antonio Nóvoa, Michael Connelly e Jean Clandinin para aporte do método narrativo, Jorge Larrosa Bondía para contextualizar a experiência docente, Virginia Braun e Victoria Clarke, Maurice Tardif, Lee Shulman e Michael Connelly e Jean Clandinin nas análises das entrevistas e Marilyn Cochran-Smith sobre comunidades investigativas. Propõe-se o desenvolvimento de um produto de pesquisa: as Comunidades Investigativas de Prática docentes. As narrativas aqui estão representadas enquanto método investigativo e fenômeno de pesquisa. Os dados analisados foram coletados por meio de entrevistas feitas pela pesquisadora a um grupo de professores da educação profissional de um colégio. Os resultados obtidos confirmam o potencial formativo das narrativas e com isso, objetiva-se amplificar as possibilidades de utilização desta metodologia para o estudo da formação de docentes da educação profissional. This master’s dissertation is part of the Knowledge and Teaching Work Project, in the Teacher Education research line, in the master's program in Management and Development of Professional Education, whose area of concentration is Education and Work. It aims to investigate the possibility of (auto)biographical narratives as a teacher training experience for professional education teachers. Narrative research is adopted as a methodological axis through the studies of Antonio Nóvoa, Michael Connelly and Jean Clandinin to support the narrative method; Jorge Larrosa Bondía to contextualize the teaching experience; Virginia Braun and Victoria Clarke, Maurice Tardif, Lee Shulman, Michael Connelly and Jean Clandinin in the analysis of the interviews; and Marilyn Cochran-Smith in developing the research product: the Teaching Investigative Communities of Practice. Narratives are represented here as an investigative method and research phenomenon. The data analyzed were collected through interviews conducted by the researcher with a group of professional education teachers at a chosen school. The results obtained confirm the formative potential of the narratives and thus, the goal is to amplify the possibilities of using this methodology to study the training of teachers in professional education. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26821 |
Appears in Collections: | Dissertações |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
UPEP_Umestudosobrenarrativasautobiográficasparaformaçãoprofissionaldocente_HelenRegianeMartinez_2024.pdf | 1.66 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.