Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/19061
Title: | Ecodesign e inovação em embalagens de produtos cosméticos |
Other Titles: | Ecodesign and innovation in cosmetic product packaging |
Authors: | BARRETO, Alessandro Almeida SANTOS, Thaynara Thayssa da Silva |
Advisor: | FERMINO, Danilo Marin |
Other contributor: | HIGUCHI, Célio Takashi SIQUEIRA, Gonçalo |
type of document: | Artigo científico |
Keywords: | Ecologia;Design;Inovação;Cosméticos |
Issue Date: | 24-Jun-2022 |
Publisher: | 217 |
Citation: | BARRETO, Alessandro Almeida; SANTOS, Thaynara Thaysa da Silva, 2022. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Tecnologia em Cosméticos) - Faculdade de Tecnologia de Diadema "Luigi Papaiz", Diadema, 2022. |
Abstract: | Introdução: As indústrias de embalagens vêm implementando estratégias
que atuam diretamente na redução dos impactos ambientais e com isso aplicando
novos conceitos desde a criação até o descarte final de embalagens dos mais diversos
tipos. As empresas estão constantemente a busca de inovações com conceitos
ecológicos nos quais o Ecodesign se destaca em atingir esses objetivos. Objetivo:
Entender como os critérios do Ecodesign podem ser incorporados ao longo do
processo de inovação e criação de embalagens, trazendo assim um importante
diferencial competitivo para a empresa que os adota, avaliar os benefícios do
Ecodesign na criação de embalagens. Analisar tipos diferentes de embalagens que já
utilizam o conceito de Ecodesign. Compreender quais fatores relacionados à
embalagem influenciam o comportamento do consumidor na compra de produtos
cosméticos. Material e métodos: Este trabalho de graduação teve como
fundamentação teórica: pesquisas bibliográficas, em livros, revistas, artigos
publicados e internet. O alvo da pesquisa foram os quatro supermercados mais
populares do Barra do Piraí que é um município brasileiro situado no sul do estado do
Rio de Janeiro. Para a coleta de dados foi realizado um questionário e selecionado
sete perguntas fechadas, para uma amostra de 100 consumidoras, abordadas no ato
da compra. Resultados: Os dados mostram que o Ecodesign pode transformar a
embalagem em algo a ser percebido como atrativo pelos consumidores o que
influenciará diretamente na compra de produtos cosméticos. Conclusão (ou
considerações finais): Os resultados obtidos apontaram que o Ecodesign pode
trazer grandes benefícios as empresas que viabilizam a sua implementação tendo um
ganho considerável na redução, reutilização e reciclagem de materiais que possam
atender uma expectativa melhor de vida com a correta preservação de recursos
ambientais. Introduction: The packaging industries have been implementing strategies that act directly on reducing environmental impacts and thus applying new concepts from the creation to the final disposal of packaging of the most diverse types. Companies are constantly looking for innovations with ecological concepts which Ecodesign excels in achieving these objectives. Objective: To understand how the Ecodesign criteria can be incorporated throughout the process of innovation and packaging creation, thus bringing an important competitive advantage to the company that adopts them, to evaluate the benefits of Ecodesign in the creation of packaging. Analyze different types of packaging that already use the concept of Ecodesign. Understand which factors related to packaging influence consumer behavior in the purchase of cosmetic products. Material and methods: This undergraduate work had as theoretical foundation: bibliographic research, in books, magazines, published articles and internet. The target of the research were the four most popular supermarkets in Barra do Piraí, which is a Brazilian municipality located in the south of the state of Rio de Janeiro. For data collection, a questionnaire was carried out and seven closed questions were selected, for a sample of 100 consumers, approached at the time of purchase. Results: The results show that Ecodesign can transform the packaging into something to be perceived as attractive by consumers, which will directly influence the purchase of cosmetic products. Conclusion (or final considerations): The results obtained showed that Ecodesign can bring great benefits to companies that enable its implementation, having a considerable gain in the reduction, reuse and recycling of materials that can meet a better life expectancy with the correct preservation of environmental resources. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/19061 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Artigo - Ecodesign e inovação em embalagens de produtos cosméticos.pdf Restricted Access | 1.28 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.