Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/15742
Title: | A importância da língua de sinais no contexto escolar |
Other Titles: | The importance of sign language in the school context |
Authors: | SILVA, Beatriz Siqueira da SILVA, Evily Mayane Alves da SANTOS, Larissa Fernandes Silva dos SOUZA, Maria Fernanda Amaral SANTOS, Sabrina Silva Marques dos |
Advisor: | SOARES, Artêmio Emídio dos Santos |
Other contributor: | SOARES, Artêmio Emídio dos Santos SILVA, Valéria Eduardo SILVA, Maria Alcina da |
type of document: | Monografia |
Keywords: | Educação;Língua brasileira de sinais |
Issue Date: | 15-Dec-2023 |
Publisher: | 186 |
Citation: | SILVA,Beatriz Siqueira da.SILVA,Evily Mayane da.SANTOS,Larissa Fernandes Silva dos.SOUZA,Maria Fernanda Amaral.SANTOS,Sabrina Silva Marques dos. A importância da língua de sinais no contexto escolar,2023.Trabalho de Conclusão de Curso (Curso Técnico em Administração Integrado ao Ensino Médio) Escola Técnica Estadual ETEC Tereza Aparecida Cardoso Nunes de Oliveira- - São Paulo,2023. |
Abstract: | O presente trabalho tem como objetivo apontar a importância da linguagem de sinais
não só no ambiente escolar, mas também em ambiente nacional o estudo e empatia
pelo próximo são princípios fundamentais para o desenvolvimento positivo da
educação neste país. Está pesquisa foi embasado em tais apontamentos.
O Trabalho da Conclusão de Curso (TCC) foi feito com base de pesquisas entrevistas
autodidatas para melhorar o destino do trabalho, cujo foco foi melhorar a apresentação
dos estudos obtidos.
A educação nacional se torna um assunto delicado quando posto em pauta. A língua
de sinais mesmo sendo a segunda língua oficial do Brasil é pouco conhecida e usada
por pessoas que não são mudas ou surdas.
Com pesquisas e entrevistas autodidatas nos foi mostrada a falta de conhecimento
material didática sobre a língua de sinais brasileiras trazendo a importância da
inclusão da língua no cotidiano escolar.
Portanto foi identificado por meio deste trabalho a falha da educação ou as
necessidades da linguagem de sinais se mostram bem fortes e presentes no convívio
diário de pessoas nas cidades do Brasil. Sendo assim podemos concluir que com
prática e mobilização social pode se acarretar convívio e avanço nacional para o
Brasil, trazendo mais frequência e facilidade de pessoas não ouvintes e mudas na
sociedade brasileira.
Palavras chaves: Educação, educação nacional, língua de sinais, autodidatas e he present work aims to highlight the importance of sign language not only in the school environment but also at the national level. Study and empathy for others are fundamental principles for the positive development of education in the country. This research was based on these premises. The Course Completion Work (TCC) was developed based on research, interviews, and self-directed learning, aiming to enhance the approach to the studies conducted. The issue of national education becomes a delicate subject when discussed. Despite sign language being recognized as the second official language of Brazil, it is little known and used by individuals who are not deaf or mute. Through research and self-directed interviews, the lack of didactic material on Brazilian sign language was evident, emphasizing the importance of including this language in the daily school routine. Thus, this work identified a gap in education where the demands of sign language are notably present in the daily lives of people in Brazilian cities. It is concluded, therefore, that practice and social mobilization can lead to coexistence and national progress for Brazil, providing greater frequency and ease of integration for deaf and mute individuals in Brazilian society. Keywords: Education, national education, sign language, self-directed learning, and Brazil. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/15742 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LIBRAS-ADM-2023 TCC.pdf | 695.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.