Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/8492
Title: | Assédio moral no ambiente de trabalho: endomarketing como ferramenta de prevenção |
Other Titles: | Bullying in the workplace: endomarketing as a prevention tool. |
Authors: | FURLAN, Anderson Roberto PEREIRA, KatyTaysa Reis |
Advisor: | PEPECE JUNIOR, Antonio Rafael |
type of document: | Artigo científico |
Keywords: | Assédio moral;Marketing de serviço |
Issue Date: | 20-Dec-2019 |
Publisher: | 275 |
Citation: | FURLAN, Anderson Roberto e PEREIRA, Katy Taysa Reis. Assédio moral no ambiente de trabalho: endomarketing como ferramenta de prevenção. 2019. Trabalho de conclusão de curso. (Curso superior de tecnologia em Gestão Comercial). Faculdade de Tecnologia de Assis, Prof. Dr. José Luiz Guimarães. Assis, 2019. |
Abstract: | Este trabalho teve como objetivo compreender o assédio moral ocorrido no ambiente
de trabalho, especificando os males causados na vida das vítimas. Foi apresentado
o cenário atual do mercado de trabalho frente ao assédio moral, explicando os
motivos pelo qual tal prática tem se tornado corriqueiro no ambiente laboral. O
assédio moral é um dos principais fatores que prejudicam a saúde física e mental
dos trabalhadores, criando um ambiente pesado e com baixa produtividade. O
marketing é uma ferramenta muito utilizada pelas empresas para observar as
necessidades de seus clientes, e oferecer a eles produtos e serviços capazes de
sanar suas necessidades. Nesse contexto, surge o endomarketing, que nada mais é
um segmento do marketing, cuja principal funcionalidade é fazer com que a empresa
busque a satisfação e o bem estar do funcionário, para que o mesmo, por sua vez,
possa oferecer produtos e serviços aos clientes de maneira mais eficaz, gerando
benefícios para todos. Após a explanação dos conceitos de assédio moral,
marketing e endomarketing foram realizados uma pesquisa com três empresas de
Assis, que visou observar a existência de casos de assédio moral, além de observar
quais medidas são tomadas pelas empresas para a prevenção e resolução desses
conflitos. Nesse sentido, o presente trabalho visou unir conceitos de marketing e
endomarketing para que seja possível criar estratégias capazes de prevenir o
assédio moral no ambiente de trabalho The objective of the present work is to comprehend moral harassment in the workplace, showcasing any harm caused caused in victims’ lives. The contemporary scenario of the labour market pertaining moral harassment was showcased, explaining the reasons why this practice has become so common in the work environment. Moral harassment is one of the key factors that cause harm to the physical and mental health of workers, creating a tense and low-productivity environment. Marketing is one of the commonly used tools by companies to observe the necessities of their clients and to offer them products and services capable of fulfilling said necessities. In this context, endomarketing emerges, being a segment of marketing itself, whose main functionality is to have the company seek the employees’ welfare, so in return, they can be able to offer products and services to clients in a more efficient manner, generating benefits for all. After the explanation of the concepts of moral harassment, marketing and endomarketing, a research was conducted in three companies in the city of Assis, aiming to observe the existence of moral harassment cases and the measures taken by these companies to prevent and find a solution to these conflicts. In light of these finds, the present work aimed to unite the concepts of marketing and endomarketing to create strategies capable of preventing moral harassment in the workplace. |
URI: | http://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/8492 |
Appears in Collections: | Trabalhos de conclusão de curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Assédio moral no ambiente de trabalho endomarketing como ferramenta de prevenção.pdf Restricted Access | 391.14 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.