Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/5067
Title: | Implantação da metodologia 5s no setor de manutenção de um hotel na cidade de Franca-SP |
Other Titles: | Implementation of the 5s methodology in the maintenance sector of a hotel in the city of Franca-SP |
Authors: | FERREIRA, Alexandre de Deus CARLONI, Alessandro Ramos |
type of document: | Artigo científico |
Keywords: | Ferramentas;Gestão da qualidade;Manutenção preditiva |
Issue Date: | Jan-2019 |
Publisher: | 109 |
Citation: | Implementation of the 5s methodology in the maintenance sector of a hotel in the city of Franca-SP |
Series/Report no.: | Revista EduFatec: educação, tecnologia e gestão;V.2 N.1– janeiro-junho/2019 |
Abstract: | O presente trabalho tem como tema principal a aplicação de uma metodologia em
um setor de manutenção de um hotel. Como se sabe a qualidade hoje tem sido
priorizada pela maioria das organizações e dessa forma, muitos setores tem
buscado formas de garantir a mesma tanto nos serviços prestados quanto mediante
os produtos ofertados, de forma a buscar sua permanência diante de um mercado
competitivo. Com base nesses pressupostos justifica-se o trabalho mediante a
necessidade de compreender como as ferramentas de qualidade podem auxiliar os
mais diversos setores da organização. O objetivo deste trabalho é verificar como o
emprego da metodologia 5S pode auxiliar na organização do setor de manutenção
de um hotel. Como metodologia foi utilizada, primeiramente a pesquisa bibliográfica,
por meio da qual foi feito um levantamento bibliográfico sobre o tema em questão.
Além disso também foi realizado um estudo de caso em um hotel na cidade de
Franca, SP, no qual foi implantado a metodologia do 5S. Pode-se verificar que a
implantação foi árdua, porém satisfatória, permitindo limpar e manter o almoxarifado
organizado, garantindo assim uma boa qualidade na prestação de serviços ao hotel.
Deve-se ressaltar também a necessidade de treinar os operadores continuamente,
garantindo a manutenção adequada do local. A metodologia aplicada funcionou
plenamente, atendendo aos anseios da direção e contribuindo para a qualidade
interna do estabelecimento. The aim of this paper is the application of a methodology in a hotel maintenance section. As it is well known, quality has been prioritized by most organizations today and, therefore, many sections have been looking for ways to ensure quality in both services provided and the products offered, in order to seek their permanence in a competitive market. Based on these assumptions, the study is justified by the need to understand how quality tools can help the most diverse sections of the organization. The objective of this paper is to verify how the use of the 5S methodology can help in the organization of the hotel maintenance section. According to the methodology, firstly, the bibliographic research was used and a bibliographical survey on the subject was done. In addition, a case study was also carried out in a hotel in the city of Franca, SP, where the 5S methodology was implemented. It can be seen that the implementation was arduous, but satisfactory, allowing to clean and keep the warehouse organized, thus, ensuring a good quality service to the hotel. It is necessary to train operators continuously, ensuring proper maintenance of the place. The methodology applied worked fully, meeting the needs of the management and contributing to the internal quality of the establishment. |
URI: | http://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/5067 |
ISSN: | 2595-5942 |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos do CPS |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
IMPLANTAÇÃO DA METODOLOGIA 5S NO SETOR DE jan.jun-2019.pdf | 796.52 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.