Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/39157
Title: Estudo de caso sobre gestão de custos e impacto na rentabilidade do microempreendedor
Other Titles: Case study on cost management and its impact on the profitability of micro-entrepreneurs
Authors: SILVA, Andreia da
MELO, Jeferson Aquino de
ALMEIDA, Marília Fernandes de
PACHECO, Renan de Souza
ROSA, Robson Roberto
Advisor: MENON, Helber Lima
type of document: Monografia
Keywords: Finanças;Administração de custo;Microempresas
Issue Date: 27-Nov-2025
Publisher: 098
Citation: SILVA, Andreia da; MELO, Jeferson Aquino de; ALMEIDA, Marília Fernandes de; PACHECO, Renan de Souza; ROSA, Robson Roberto. Estudo de caso sobre gestão de custos e impacto na rentabilidade do microempreendedor. 2025. 19 f. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Finanças) - Etec Philadelpho Gouvêa Netto, São José do Rio Preto, 2025.
Abstract: Este trabalho é um estudo de caso sobre como a administração adequada de custos e despesas organiza a gestão financeira de uma microempresa (ME), buscando aprofundar a aplicação de ferramentas e métodos de controlo financeiro. Microempresa é o nome dado a uma empresa que pode ter até 19 funcionários na indústria e construção e 9 funcionários nas áreas de comércio e serviços, com receita anual limitada, sob o regime tributário Simples Nacional. De acordo com dados do IBGE e do SEBRAE, mais de 90% das empresas ativas no país são classificadas como MEs, que são muito importantes nos contratos de compras governamentais, impulsionando a economia e gerando novas oportunidades. Apesar da sua importância económica, muitas MEs enfrentam desafios relacionados à gestão eficiente dos seus custos, o que afeta a sua rentabilidade. Para desenvolver este trabalho, são buscadas informações de uma microempresa específica, entrando em contato com o administrador direto para obter o fluxo de caixa, despesas diárias, semanais e mensais, faturas de entrada e saída de mercadorias e serviços prestados.
This work is a case study on how proper administration of costs and expenses organizes the financial management of a microenterprise (ME), seeking to deepen the application of financial control tools and methods. Microenterprise is the name given to a company that can have up to 19 employees in industry and construction and 9 employees in the areas of commerce and services, with limited annual revenue, under the Simples Nacional tax regime. According to data from IBGE and SEBRAE, more than 90% of active companies in the country are classified as MEs, which are very important in government procurement contracts, boosting the economy and generating new opportunities. Despite their economic importance, many MEs face challenges related to the efficient management of their costs, which affects their profitability. To develop this work, information is sought from a specific microenterprise, contacting the direct administrator to obtain cash flow, daily, weekly, and monthly expenses, invoices for incoming and outgoing goods, and services provided.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/39157
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.