Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35869
Title: | Segurança e privacidade em chatbots de inteligência artificial para ensino de inglês |
Other Titles: | Security and privacy in artificial intelligence chatbots for english teaching |
Authors: | PACKER, Gabriel LEMES, João Victor Ferreira |
Advisor: | ROCCIA, Clerivaldo José |
Other contributor: | CRUZ, Benedito Aparecido CAVALCANTE, Wagner Siqueira |
type of document: | Monografia |
Keywords: | Inteligência artificial;Informação - segurança;Ensino e aprendizagem;Proteção de dados |
Issue Date: | 27-Jun-2025 |
Publisher: | 004 |
Citation: | PACKER, Gabriel, LEMES, João Victor Ferreira. Segurança e privacidade em chatbots de inteligência artificial para ensino de inglês, 2025. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Tecnologia em Segurança da Informação) - Faculdade de Tecnologia "Ministro Ralph Biasi" Americana, Americana, 2025 |
Abstract: | Este Trabalho de Conclusão de Curso investiga vulnerabilidades e riscos relacionados
à segurança da informação, à proteção de dados pessoais e à moderação de
conteúdo em chatbots baseados em Inteligência Artificial (IA), utilizados em
plataformas móveis para o ensino de inglês. À medida que esses recursos
tecnológicos ganham espaço no ambiente educacional, surgem questões relevantes
sobre a exposição de dados sensíveis, a produção de linguagem inadequada e a
necessidade de conformidade com legislações como a Lei Geral de Proteção de
Dados (LGPD) e o Regulamento Geral sobre a Proteção de Dados (GDPR). O estudo
adotou uma abordagem qualitativa, de caráter exploratório, descritivo e aplicado,
envolvendo análise documental, estudo de caso e testes práticos com os aplicativos
GenioTalks e Maweh, que utilizam o WhatsApp como interface de interação
educacional por meio de chatbots. Os testes simularam diferentes perfis de usuários
para avaliar a eficiência dos filtros linguísticos na detecção de tentativas explícitas ou
disfarçadas de contornar os mecanismos de segurança. Os resultados demonstraram
que o GenioTalks utiliza filtros simples baseados em palavras-chave, rejeitando
termos ofensivos e sugerindo alternativas, mas apresentou limitações diante de
contextos mais delicados, como simulações com menores de idade. Já o Maweh
demonstrou menor rigor, permitindo a tradução de termos inapropriados e aplicando
apenas alertas superficiais, sem um sistema robusto de análise contextual. Com base
nessas observações, são apresentadas propostas de mitigação, como o uso de filtros
semânticos com interpretação contextual, moderação escalonada, aplicação dos
princípios de Privacy by Design e Security by Design, treinamento ético de modelos
linguísticos, proteção a públicos vulneráveis, transparência algorítmica e colaboração
entre áreas técnicas e jurídicas. Tais estratégias buscam não apenas aprimorar a
segurança, mas também garantir uma base ética e legal para o uso responsável da
IA na educação. Conclui-se que, embora os chatbots representem uma ferramenta
promissora para o aprendizado de idiomas, é essencial assegurar o cumprimento das
normas legais e evitar conteúdos inadequados, sobretudo para públicos
infantojuvenis. O estudo oferece recomendações práticas voltadas ao
desenvolvimento de soluções seguras e em conformidade com os marcos regulatórios
educacionais. This Final Paper investigates the vulnerabilities and risks related to information security, personal data protection, and content moderation in Artificial Intelligence (AI)- based chatbots used on mobile platforms for English language teaching. As these technological tools gain traction in educational environments, significant concerns arise regarding the exposure of sensitive information, the generation of inappropriate language, and the need for compliance with regulations such as Brazil’s General Data Protection Law (LGPD) and the European Union’s General Data Protection Regulation (GDPR). This qualitative research, with an exploratory, descriptive, and applied nature, involved document analysis, case studies, and practical testing using the applications GenioTalks and Maweh, which operate through WhatsApp as an interface for educational chatbot interactions. The tests simulated different user profiles to assess the effectiveness of language filters in detecting both explicit and disguised attempts to bypass moderation mechanisms. Results showed that GenioTalks employs simple keyword-based filters, rejecting offensive terms and suggesting alternatives, but demonstrated limitations when dealing with sensitive scenarios, such as interactions involving minors. Maweh, on the other hand, showed a more permissive behavior, translating inappropriate terms and applying only superficial warnings, lacking robust contextual analysis mechanisms. Based on these findings, mitigation strategies are proposed, including semantic filters with contextual interpretation, progressive moderation systems, implementation of Privacy by Design and Security by Design principles, ethical training of language models, protection for vulnerable groups, algorithmic transparency, and collaboration between technical and legal teams. These strategies aim not only to enhance security but also to establish an ethical and legal foundation for the responsible use of AI in education. The study concludes that although chatbots offer promising tools for language learning, ensuring legal compliance and preventing inappropriate content—especially for children and adolescents—is crucial. The research provides practical recommendations for developing secure and regulation-compliant solutions in educational contexts. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35869 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20251S_Gabriel Packer_OD2715.pdf | 2.09 MB | Adobe PDF | View/Open | |
TA - João Victor Ferreira Lemes.pdf Restricted Access | 978.2 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy | |
TA - Gabriel Packer.pdf Restricted Access | 1.07 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.