Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34902
Title: | O rodízio de veículos na cidade de São Paulo e seu impacto |
Authors: | LUIZ, Carlos Pereira RIBEIRO, Ellen dos Santos NOGUEIRA, Filipe de Jesus Alves |
Advisor: | VALES, Juliana Ferreira de |
Other contributor: | VALES, Juliana Ferreira de BRITO, Silvano Lack SOUSA, Claudio Adão Alves de |
type of document: | Artigo Científico |
Keywords: | Logística;Transporte |
Issue Date: | Jul-2025 |
Publisher: | 211 |
Citation: | LUIZ, Carlos Pereira; RIBEIRO, Ellen dos Santos; NOGUEIRA, Filipe de Jesus Alves. O rodízio de veículos na cidade de São Paulo e seu impacto. 2025. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso Técnico em Logística) Etec Zona Leste, São Paulo, 2025. |
Abstract: | Este estudo examina o programa de restrição veicular em vigor em São Paulo, criado
com o propósito de aliviar o tráfego intenso e aprimorar o ar que respiramos. A análise
pondera como o rodízio impacta o movimento na cidade, a limpeza do ar e o dia a dia
das pessoas. Com base em informações obtidas de órgãos oficiais e exemplos
práticos, notamos que o rodízio realmente ajuda a tirar carros das ruas em certos dias,
o que leva a menos poluição e um trânsito mais livre. Contudo, também são
considerados os problemas, como o quanto pesa no bolso de quem dirige e das
empresas, além da importância de outras ações para que o rodízio funcione ainda
melhor. A conclusão é que, apesar de ser útil rapidamente, o rodízio só trará
resultados duradouros se vier acompanhado de mais opções de transporte e
melhorias nas vias da cidade. Desta forma, o estudo ressalta a necessidade de planos
completos para que São Paulo tenha um transporte mais amigo do meio ambiente. This study examines the vehicle restriction program in force in São Paulo, created with the purpose of alleviating intense traffic and improving the air we breathe. The analysis considers how the rotation impacts movement in the city, air cleaning and people's daily lives. Based on information obtained from official bodies and practical examples, we noticed that car rotation really helps to take cars off the streets on certain days, which leads to less pollution and freer traffic. However, problems are also considered, such as how much it weighs on the pockets of those who manage and companies, in addition to the importance of other actions to make the rotation work even better. The conclusion is that, despite being useful quickly, the rotation will only bring lasting results if it is accompanied by more transport options and improvements to the city's roads. In this way, the study highlights the need for complete plans so that São Paulo has more environmentally friendly transport. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34902 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tecnico_em_logistica_2025_1_carlos_pereira_o_rodizio_de_veiculos_na_cidade_de_sao_paulo.pdf Restricted Access | 569.49 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.