Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/33954
Title: Design digital aliado á sobrevivência de pequenos negócios brasileiros: uma proposta de melhoria por meio de benchmarking para a empresa 4move mobilidade urbana
Other Titles: Digital design combined with the survival of small Brazilian businesses: a proposal for improvement through benchmarking for the company 4move urban mobility
Authors: CALSOLARI, Beatriz Macedo
MACIEL, Eric Soares
SANTOS, Rafaela Vieira dos
BASSI, Vinicius da Silva Guislande
Advisor: FERNADES, Marcelo Eloy
type of document: Monografia
Keywords: Pequenas e médias empresas;Design
Issue Date: 9-Jun-2025
Publisher: 209
Citation: CALSOLARI, Beatriz Macedo; MACIEL, Eric Soares; SANTOS, Rafaela Vieira dos; BASSI, Vinicius da Silva Guislande. 2025. 113f. Trabalho de conclusão de curso (Curso superior de Design de Mídias Digitais)- Fatec Padre Danilo José de Oliveira Ohl, Barueri, 2025.
Abstract: O Brasil se destaca como o terceiro maior país em números de empreendedores e terceiro maior usuário de aplicativos de transporte no mundo. Nesse cenário, pequenos negócios enfrentam desafios significativos, que exigem adaptação constante às novas tecnologias e tendências para garantir sustentabilidade e competição justa. Por esse motivo, o design digital surge como uma ferramenta estratégica para potencializar o desempenho e a sobrevivência de empresas nesse setor, oferecendo vantagens como posicionamento de marca e fidelização de clientes. Este trabalho teve como cerne a análise do papel do design digital em pequenas empresas brasileiras, utilizando um benchmarking entre duas empresas do setor de tecnologia e mobilidade urbana: a 4MOVE, que encerrou suas operações, e a 99 App, que alcançou sucesso. Para isso, foi realizado um estudo de caso abrangendo etapas exploratórias, descritivas e analíticas, com métodos qualitativos, incluindo análises comparativas de inovação, estratégias de mercado e branding. A proposta foi identificar como o design digital pode contribuir para a ascensão de negócios, mapear tendências e propor melhorias práticas. O método utilizado foi o estudo de caso aliado à pesquisa bibliográfica. Os resultados apontaram o design digital como um elemento central para o desenvolvimento sustentável de pequenos negócios no Brasil.
Brazil stands out as the third largest country in terms of entrepreneurs and the third largest user of transportation apps in the world. In this scenario, small businesses face significant challenges, which require constant adaptation to new technologies and trends to ensure sustainability and fair competition. For this reason, digital design emerges as a strategic tool to enhance the performance and survival of companies in this sector, offering advantages such as brand positioning and customer loyalty. This work focused on analyzing the role of digital design in small Brazilian companies, using a benchmarking between two companies in the technology and urban mobility sector: 4MOVE, which ceased operations, and 99 App, which achieved success. To this end, a case study was conducted covering exploratory, descriptive and analytical stages, with qualitative methods, including comparative analyses of innovation, market strategies and branding. The proposal was to identify how digital design can contribute to the growth of businesses, map trends and propose practical improvements. The method used was a case study combined with bibliographic research. The results pointed to digital design as a central element for the sustainable development of small businesses in Brazil.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/33954
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TG02_Pequenos_Negocios.pdf13.38 MBAdobe PDFView/Open
anexo 10.pdf
  Restricted Access
299.46 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.