Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/33804
Title: Estudo sobre a diferença entre o trevo e rotatória para uma sugestão de implantação de uma rotatória na cidade de Osasco/SP
Other Titles: Study on the difference between a cloverleaf and a roundabout for a suggestion of implementing a roundabout in the city of Osasco/SP
Authors: ALMEIDA, Jeferson Santana de
FERREIRA, Patrick Ramos
LEITE, Renato
CARVALHO, Rodrigo Rosa
Advisor: SILVA, Lilian Marques
type of document: Monografia
Keywords: Mobilidade urbana;Sinalização de tráfego
Issue Date: Jun-2025
Publisher: 209
Citation: ALMEIDA, Jerfeson Santana de; FERREIRA, Patrick Ramos; LEITE, Renato; CARVALHO, Rodrigo Rosa. Estudo sobre a diferença entre o trevo e rotatória para uma sugestão de implantação de uma rotatória na cidade de Osasco/SP. 2025. 37f. Trabalho de conclusão de curso (Curso superior de Transporte Terrestre)- Fatec Padre Danilo José de Oliveira Ohl, Barueri, 2025.
Abstract: Estudos mostram que a implantação de rotatórias contribui para melhorias na mobilidade urbana, reduzindo o número de acidentes de trânsito, bem como, reduz os custos de manutenção. O objetivo geral este trabalho foi estudar a diferença entre o trevo e rotatória para verificar se deve ter uma faixa de pedestre, ciclofaixa na rotatória. Para tanto, precisou-se entender o que é rotatória; verificar possíveis locais para a implantação de rotatórias; elaborar uma proposta para tal implantação. Para o desenvolvimento desse trabalho adotou se a metodologia observacional, pesquisa aplicada, pesquisa exploratória, pesquisa bibliográfica. Estes estudos mostraram que a implantação da rotatória foi a melhor opção para o local quando comparada a implantação de semáforos.
Studies show that the implementation of roundabouts contributes to improvements in urban mobility, reducing the number of traffic accidents, as well as reducing maintenance costs. The general objective of this work was to study the difference between a cloverleaf and a roundabout to determine whether there should be a pedestrian crossing or a cycle lane at the roundabout. To do so, it was necessary to understand what a roundabout is; to verify possible locations for the implementation of roundabouts; and to prepare a proposal for such implementation. To develop this work, the observational methodology, applied research, exploratory research, and bibliographic research were adopted. These studies showed that the implementation of the roundabout was the best option for the location when compared to the implementation of traffic lights.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/33804
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TGII rotatorio 2025 1.pdf
  Restricted Access
1.22 MBAdobe PDFView/Open Request a copy
anexo10 -Jeferson.pdf
  Restricted Access
156.17 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.