Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/10747
Title: Tendências do desenvolvimento de síndrome de burnout em âmbito escolar: análise de docentes de escola pública e particular
Other Titles: Trends in the development of burnout syndrome in the school environment: analysis of public and private school teachers
Authors: VENTURIN, Daniela
LOPES, Ellen Rodrigues
OLIVEIRA, Lucas Silva de
SILVA, Tamires Cristina
SILVA, Victória Beatriz Rodrigues
Advisor: SILVA, Valéria Eduardo
type of document: Monografia
Keywords: Doenças ocupacionais;Escola pública;Estresse profissional
Issue Date: Jun-2022
Publisher: 186
Citation: VENTURIN,Daniela;LOPES,ELLEN Rodrigues;OLIVEIRA,Lucas Silva de;SILVA,Tamires Cristina;SILVA,Victória Beatriz Rodrigues.Tendências do desenvolvimento da síndrome de burnout,2022. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Recursos Humanos).Etec Tereza Aparecida Cardoso Nunes de Oliveira - São Paulo--2022
Abstract: Em um mundo globalizado com a alta imposição de metas desafiadoras, o que faz com que a demanda de serviços ou produtos seja cada vez maior em tempo drasticamente reduzido e com o trabalho prescrito cada vez maior que o trabalho real, seja desgastante para o colaborador contemporâneo, e também presenciando um crescimento abrupto do surgimento frequente e preocupante de doenças psicossomáticas nas sociedades dos quatro cantos do mundo, percebe-se no docente a liderança no ranking de profissões mais afetadas pelo burnout. As pesquisas feitas têm a intenção de fazer com que o assunto seja debatido e esclarecido, e levantar pontos profundos sobre a condição de professor da escola do setor público e privado, investigar se há descompasso ou divergência de resposta dependendo do setor da instituição, entender a rotina organizacional do docente, analisar o departamento de recursos humanos em relação ao surgimento do burnout, as ações tomadas pelo setor de recursos humanos e os fatores diários que ocasionam o estresse ao professor. Para entender o Burnout em ambiente escolar nos apropriamos de materiais de grandes psicólogos estudiosos sobre o tema burnout, tais como, Christina Maslash, Herbert J. Freudenberger e Ana Maria Teixeira Benevides Pereira.
In a globalized world with the high imposition of challenging goals, which makes the demand for services or products increasing in a drastically reduced time and with the prescribed work increasing, the real work is exhausting for the contemporary employee and also witnessing an abrupt increase in the frequent and worrying emergence of psychosomatic diseases in societies from the four corners of the world, teachers are seen as leaders in the ranking of professions most affected by burnout. The research carried out is intended to make the matter debated and clarified, and to raise profound points about the condition of a school teacher in the public and private sector, to investigate whether there is a mismatch or divergence of response depending on the sector of the institution, to understand the organizational routine of the teacher, analyze the human resources department in relation to the emergence of burnout, the actions taken by the human resources sector and the daily factors that cause stress to the teacher. In order to understand Burnout in a school environment, we appropriated material from great psychologists who studied the subject of burnout, such as Christina Maslash, Herbert J. Freudenberger and Ana Maria Teixeira Benevides Pereira.
URI: http://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/10747
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_GRUPO_2_BURNOUT_22.06(oficial)valéria.pdf563.18 kBAdobe PDFView/Open
TCC_GRUPO_2_BURNOUT_22.06(oficial)valéria.pdf563.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.