Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/4495
Title: | A logística reversa das embalagens retornáveis da coca – cola nas revendedoras da região sul da cidade de Jundiaí |
Other Titles: | The reverse logistics of Coca-Cola's returnable bottles at the retail stores of the southern region of the city of Jundiaí/SP |
Authors: | PACANARO, Luan MINGOTTI, José Inácio da Silva Ferreira |
Advisor: | ASSIS, Camila Molena de |
type of document: | Monografia |
Keywords: | Logística reversa;Refrigerantes |
Issue Date: | 7-Jul-2020 |
Publisher: | 114 |
Citation: | PACANARO, Luan; MINGOTTI, José Inácio da Silva Ferreira. A logística reversa das embalagens retornáveis da coca – cola nas revendedoras da região sul da cidade de Jundiaí. 2020. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Tecnologia em Logística)- Faculdade de Tecnologia Deputado Ary Fossen, Jundiaí, 2020. |
Abstract: | Tendo em vista que a empresa Coca – Cola lançou um programa chamado “Mundo
sem resíduos” que visa recuperar o equivalente a todas as suas embalagens lançadas
para o publico, a pesquisa sobre “A logística reversa das embalagens retornáveis da
Coca – Cola nas revendedoras da região sul da cidade de Jundiaí/SP torna se
importante, a fim de saber se as embalagens retornáveis são bem aceitas pelo publico.
Para tanto, é necessário saber se nos comércios os clientes cumprem a logística
reversa e devolvem as embalagens para fazer a troca por novos produtos. Realizase, então, uma pesquisa de estudo de caso através de um formulário com algumas
perguntas sobre o comportamento dos comerciantes e dos clientes. Diante disso,
verifica-se que o nível de aceitação das embalagens retornáveis é grande e isso se
mostra pela quantidade de vendas semanais e o retorno das embalagens acontece
em quase todas as compras, o que impõe a constatação de que a embalagem
retornável cumpre os requisitos do programa Mundo sem resíduos pelo fato da
embalagem voltar para a empresa de origem Based on the fact that the Coca - Cola company have launched a program called "World without waste" that aims to recover the equivalent of all its bottles sold to the public, the research about "The reverse logistics of Coca-Cola's returnable bottles at the retail stores of the southern region of the city of Jundiaí / SP becomes important, to understand if returnable bottles are well accepted by the public. Therefore, it is necessary to figure out if the stores and the customers are properly returning the bottles to exchange for new products, fulfilling the reverse logistics. To answer this question, a case study based on research is conducted by collecting information through a form that contains questions about the behavior of retailers and customers. Based on the output of this research, it’s possible to verify that the level of acceptance of returnable bottles is high and this is indicated by the number of weekly sales in addition to the rate of return of bottles, that happens in almost every purchase, which imposes the finding that the returnable packaging meets the requirements of the World Without Waste program because the bottles return to the originator company |
URI: | http://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/4495 |
Appears in Collections: | Trabalhos de conclusão de curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Luan Pacanaro e José Inácio da Silva Ferreira Mingotti.pdf Restricted Access | 1.21 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.