Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/40194| Title: | Jardim sensorial: implementação da inclusividade socioambiental |
| Authors: | AGOSTINETTI, Anna Clara de Lima Gonçalves SILVA, Isis Inara Nunes SANTOS, Livia Maria dos MATOS, Sara Letícia |
| Advisor: | LUIZ, Marcelo |
| Other contributor: | LUIZ, Marcelo BIAGI, Marcos Augusto LOURENÇÃO, Ivone Cristina de Paiva |
| type of document: | Monografia |
| Keywords: | Inclusão social;Educação ambiental |
| Issue Date: | 26-Nov-2025 |
| Publisher: | 080 |
| Citation: | AGOSTINETTI, Anna Clara de Lima Gonçalves et al. Jardim sensorial: implementação da inclusividade socioambiental. Trabalho de conclusão de curso (Curso técnico em Meio Ambiente) - Escola técnica Dr. Luiz César Couto, Quatá, 2025. |
| Abstract: | Os jardins sensoriais surgiram na Inglaterra na década de 1970 a partir da
terapia horticultural e são espaços projetados para estimular os cinco sentidos
humanos (visão, audição, olfato, paladar e tato), promovendo inclusão, especialmente
de pessoas com deficiências, e maior contato com a natureza.
O projeto consistiu na construção de um jardim sensorial no pátio da ETEC
Dr. Luiz César Couto, em Quatá-SP. As etapas envolveram escolha e demarcação do
local, elaboração de maquete, capinagem, montagem de estrutura com bambu
(colunas, teto e bancadas elevadas), instalação de sombrite 70%, cercamento e
plantio de espécies específicas. Foram utilizadas plantas como petúnia, girassol e
cróton (visão); morango-silvestre, hortelã e tomate-cereja (paladar); alecrim e ervadoce (olfato); babosa e violeta-africana (tato), além de elementos que favorecem a
audição pelo movimento das folhas. A estrutura priorizou materiais sustentáveis
(bambu e pneus reaproveitados) e acessibilidade universal.
Os resultados revelaram um espaço funcional, inclusivo e pedagógico que
estimula os sentidos, reforça a educação ambiental e promove convivência e respeito
à diversidade humana e à natureza. O jardim consolidou-se como ferramenta
interdisciplinar de aprendizado prático e conscientização socioambiental no ambiente
escolar Sensory gardens emerged in England in the 1970s from horticultural therapy and are spaces designed to stimulate the five human senses (sight, hearing, smell, taste, and touch), promoting inclusion – especially for people with disabilities – and greater contact with nature. The project consisted of building a sensory garden in the courtyard of ETEC Dr. Luiz César Couto, in Quatá-SP, Brazil. The steps included site selection and demarcation, model construction, weeding, assembly of a bamboo structure (support columns, roof, and raised beds), installation of 70% shade cloth, fencing, and planting of specific species. Plants used included petunia, sunflower, and croton (sight); wild strawberry, mint, and cherry tomato (taste); rosemary and fennel (smell); aloe vera and African violet (touch), in addition to elements that favor hearing through leaf movement.The structure prioritized sustainable materials (bamboo and reused tires) and universal accessibility. The results revealed a functional, inclusive, and pedagogical space that stimulates the senses, strengthens environmental education, and promotes coexistence and respect for human diversity and nature. The garden has established itself as an interdisciplinary tool for practical learning and socio-environmental awareness in the school environment. |
| URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/40194 |
| Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| meioambiente_2025_2_annaclaradelima_jardimsensorial.pdf | 6.08 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.