Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/37994| Title: | Raspblock: kit de robótica para aplicação do STEM em escolas públicas |
| Other Titles: | Raspblock: a robotics kit for applying STEM in public schools |
| Authors: | LEITE, Bianca Bianchi de Oliveira |
| Advisor: | CARVALHO, Murilo Zanini de |
| Other contributor: | CARVALHO, Murilo Zanini de IASTREMSKI, Priscilla HOASHI, Paulo Tetsuo |
| type of document: | Monografia |
| Keywords: | Mecatrônica (projeto);Automação industrial;Tecnologia;Aprendizagem;Computadores;Educação;Ensino;Robótica |
| Issue Date: | 9-Dec-2020 |
| Publisher: | 160 |
| Citation: | LEITE, Bianca Bianchi de Oliveira. Raspblock: kit de rebótica para aplicação do STEM em escolas públicas. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnólogo em Mecatrônica Industrial) - Faculdade de Tecnologia de Santo André, Santo André, 2020. 73 f. il. |
| Abstract: | Resumo Desde a utilização dos computadores pessoais, o mundo procura formas de agregar a tecnologia com o ensino básico. Um dos primeiros a pesquisar sobre a inserção de meios tecnológicos no ambiente escolar foi Seymour Papert (1994), criador da linguagem Logo, que concluiu com sua pesquisa as vantagens de tornar o aluno mais ativo, utilizando de suas próprias descobertas para resolver problemas. Desde então, muitos outros autores pesquisaram métodos de unir essas duas frentes e demostrando suas vantagens em sua utilização. No Brasil, esse pensamento ainda está sendo construído. Com a alteração do método de aprendizagem apresentado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC - 2018), a inserção das áreas tecnológicas se tornou indispensável para o desenvolvimento do discente em todas os anos do ensino fundamental e médio. Com a aplicação de metodologia STEM(do inglês Science, Technology, Engineering and Mathematics), o aluno tem a oportunidade de unir as áreas do conhecimento com o uso de experiências ligadas ás competências estabelecidas pela Base Nacional. A grande dificuldade atual é a atualização de professores e para a aplicação da estrutura de STEM. O trabalho apresentado consiste em propor experiências com o uso de Robótica Educacional para aplicação do método. A utili zação da Robótica Educacional poderá auxiliar na estruturação de pensamento crítico, lógico, solucionador de problemas, além de aumentar a capacidade cognitiva, motora e no trabalho em equipe. O método utilizado nesse trabalho foi a utilização de peças fabricadas para um kit de robótica, juntamente com uma apostila conceitual para auxiliar o professor na adaptação do ensino tecnólogico. Abstract Since the utilization of computers for personal use, the world is searching ways to add technology in basic education. One of the firsts to research about the insertion of technological means in the school environment was Seymour Papert (1994), creator of Logo Language, who concluded the advantages of making students more active, using their own findings to solve problems. Thenceforth, many other authors researched methods of joining these two fronts and showing their advantages in their use. In Brazil, this thought is still being developed. With the change in the learning method presented by the Base Nacional Comum Curricular (BNCC – 2018), the insertion of technological areas has become indispensable for the development of students in all years of elementary and high school. With the application of STEM methodology (Science, Technology, Engineering and Mathematics), students has the opportunity to unite areas of knowl edge with experience of linked competencies established by the National Base. The current difficulty is the updating of teachers and application of STEM structure. The work presented consists of proposing experiences with the use of educational robotics to apply this method. The use of educational robotics may assist in structuring critical, logical, problem-solving thinking, in addition to increasing cognitive, motor and teamwork skills. The method used in this project was the use of parts manufactured for a robotics kit, together with a conceptual handout to assist the teacher in adapting the technological teaching. |
| URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/37994 |
| Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| MECATRONICA BIANCA BIANCHI Raspblock -KitdeRobóticaparaaplicaçãodoSTEMemescolaspúblicas-V3-1812.pdf Restricted Access | 5.69 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.