Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/37570| Title: | Potência específica veícular |
| Other Titles: | Vehicle specific power (VSP) |
| Authors: | SOUZA, Bianca Soares de SILVA, Brunessa Ferreira da FONTES, Gabriel Fonseca |
| Advisor: | SALVO JUNIOR, Orlando de |
| Other contributor: | SALVO JUNIOR, Orlando de FRÓES, Marco Aurélio DALBO, Fernando Garup |
| type of document: | Monografia |
| Keywords: | Eletrônica (aplicações industriais);Engenharia automotiva;Tecnologia;Veículos;Energia elétrica;Motores a gasolina;Rastreamento;Internet |
| Issue Date: | 30-Nov-2020 |
| Publisher: | 160 |
| Citation: | SOUZA, Bianca Soares de; SILVA, Brunessa Ferreira da; FONTES, Gabriel Fonseca. Potência específica veícular - Vehicle specific power (VSP). 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnólogo em Eletrônica Automotiva) - Faculdade de Tecnologia de Santo André, Santo André, 2020. 52 f. il. |
| Abstract: | RESUMO O VSP recebe dados de rodagem para que modelos matemáticos possam calcular os índices de Monóxido de carbono (CO), Dióxido de carbono (CO2) e Hidróxido de carbono (HC). Os valores levados em conta são: velocidade, aceleração do veículo e a inclinação da via. A aceleração e velocidade podem ser adquiridos por informações vindas da Engine Control Unit – Unidade de Controle do Motor (ECU), mas a inclinação vai depender de dados enviados via satélite, já que não existe um padrão paras as inclinações. O objetivo de nosso projeto é aplicar o método VSP para o cálculo da demanda de energia do veículo durante a condução de forma a estimar as emissões e consumo. Inicialmente desenvolvido no Instituto de Tecnologia de Massachusetts, o Vehicle Specific Power (VSP) consiste na soma da carga referente à aceleração do veículo, resistência, rolagem e da potência para vencer inclinações, em relação à massa do veículo. A inclinação da via possui grande influência no consumo de combustível, logo, se for medida de maneira inadequada os valores serão imprecisos. Usaremos o rastreamento via Sistema de Posicionamento Global (GPS) para coletar os dados e fazer os cálculos do VSP para ter uma melhor estimativa dos valores de gases expelidos pelo veículo. No final de nosso estudo identificado uma diferença de 3,75% entre o consumo obtido neste estudo em relação do padrão do veículo. ABSTRACT The The VSP receives running-in data so that mathematical models can calculate the Carbon Monoxide (CO), Carbon Dioxide (CO2) and Carbon Hydroxide (HC) indices. The values taken into account are: speed, acceleration of the vehicle and the inclination of the road. The acceleration and speed can be acquired by information coming from the Engine Control Unit (ECU), but the inclination will depend on data sent via satellite, since there is no pattern for the inclinations. The objective of our project is to apply the VSP method to calculate the energy demand of the vehicle during driving in order to estimate emissions and consumption. Initially developed at the Massachusetts Institute of Technology, Vehicle Specific Power (VSP) consists of the sum of the load relating to vehicle acceleration, resistance, rolling and the power to overcome slopes, in relation to the mass of the vehicle. The slope of the track has a great influence on fuel consumption, so if it is measured improperly the values will be inaccurate. We will use tracking via Global Positioning System (GPS) to collect the data and make the VSP calculations in order to have a better estimate of the gas values expelled by the vehicle. At the end of our study we identified a difference of 3.75% between the consumption obtained in this study and the vehicle standard. |
| URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/37570 |
| Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| ELETRÔNICA Bianca Soares , Brunessa Ferreira e Gabriel Fonseca Potência Especifica Veicular - VSP.pdf | 1.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.