Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/37476| Title: | Simulação digital para educação na área de física: Kinematix |
| Other Titles: | Digital simulation for education in the field of physics: Kinematix |
| Authors: | GOULART, Mônica Melissa Oliveira SANTOS, Pedro Henrique Sales PEREIRA, Vinicius Cunha |
| Advisor: | TOBO, Carlos Roberto |
| type of document: | Monografia |
| Keywords: | Física;Simulação (aprendizagem) |
| Issue Date: | Dec-2024 |
| Publisher: | 220 |
| Citation: | GOULART, Mônica et al. Simulação digital para educação na área de física: Kinematix. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Técnico em Informática para Internet) - ETEC Parque Belém, São Paulo, 2024. |
| Abstract: | Este trabalho propõe o desenvolvimento de um simulador interativo via web para auxiliar no ensino da cinemática, uma área fundamental da física que estuda o movimento dos corpos, mas que apresenta desafios devido à abstração de conceitos como velocidade e aceleração. O simulador busca facilitar a compreensão desses conceitos de forma prática e visual, permitindo aos alunos manipular variáveis e observar seus efeitos em tempo real, promovendo assim maior engajamento e motivação. Além de complementar o ensino tradicional, o projeto foca em usabilidade, oferecendo uma interface intuitiva e acessível, adaptável a diferentes dispositivos, para democratizar o acesso ao conhecimento científico, superando limitações físicas e financeiras e proporcionando uma educação mais inclusiva e interativa. This work proposes the development of an interactive web simulator to assist in the teaching of kinematics, a fundamental area of physics that studies the motion of bodies, but which presents challenges due to the abstraction of concepts such as velocity and acceleration. The simulator aims to facilitate the understanding of these concepts in a practical and visual manner, allowing students to manipulate variables and observe their effects in real-time, thus promoting greater engagement and motivation. In addition to complementing traditional teaching, the project focuses on usability, providing an intuitive and accessible interface that adapts to different devices to democratize access to scientific knowledge, overcoming physical and financial limitations and providing a more inclusive and interactive education. |
| URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/37476 |
| Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| mtec_inf_internet_2024_2_monica_goulart_simulacao_digital_kinematix.pdf Restricted Access | 2.4 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.