Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/37476
Title: Simulação digital para educação na área de física: Kinematix
Other Titles: Digital simulation for education in the field of physics: Kinematix
Authors: GOULART, Mônica Melissa Oliveira
SANTOS, Pedro Henrique Sales
PEREIRA, Vinicius Cunha
Advisor: TOBO, Carlos Roberto
type of document: Monografia
Keywords: Física;Simulação (aprendizagem)
Issue Date: Dec-2024
Publisher: 220
Citation: GOULART, Mônica et al. Simulação digital para educação na área de física: Kinematix. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Técnico em Informática para Internet) - ETEC Parque Belém, São Paulo, 2024.
Abstract: Este trabalho propõe o desenvolvimento de um simulador interativo via web para auxiliar no ensino da cinemática, uma área fundamental da física que estuda o movimento dos corpos, mas que apresenta desafios devido à abstração de conceitos como velocidade e aceleração. O simulador busca facilitar a compreensão desses conceitos de forma prática e visual, permitindo aos alunos manipular variáveis e observar seus efeitos em tempo real, promovendo assim maior engajamento e motivação. Além de complementar o ensino tradicional, o projeto foca em usabilidade, oferecendo uma interface intuitiva e acessível, adaptável a diferentes dispositivos, para democratizar o acesso ao conhecimento científico, superando limitações físicas e financeiras e proporcionando uma educação mais inclusiva e interativa.
This work proposes the development of an interactive web simulator to assist in the teaching of kinematics, a fundamental area of physics that studies the motion of bodies, but which presents challenges due to the abstraction of concepts such as velocity and acceleration. The simulator aims to facilitate the understanding of these concepts in a practical and visual manner, allowing students to manipulate variables and observe their effects in real-time, thus promoting greater engagement and motivation. In addition to complementing traditional teaching, the project focuses on usability, providing an intuitive and accessible interface that adapts to different devices to democratize access to scientific knowledge, overcoming physical and financial limitations and providing a more inclusive and interactive education.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/37476
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mtec_inf_internet_2024_2_monica_goulart_simulacao_digital_kinematix.pdf
  Restricted Access
2.4 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.