Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/37326
Title: Percepção do atendimento ao cliente deficiente visual em supermercados
Other Titles: Perception of customer service for visually impaired people in supermarkets
Authors: SILVA, Julio Cesar Monteiro da
Advisor: RODRIGUES, Talita Annunciato
Other contributor: WATANABE, Juliana Silva
BERTAGNOLI, Eugênio Tadeu
type of document: Monografia
Keywords: Inclusão social;Deficiência visual;Treinamento profissional
Issue Date: Jun-2025
Publisher: 105
Citation: SILVA, Julio Cesar Monteiro da. Percepção do atendimento ao cliente deficiente visual em supermercados, 2025. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Serviços) - Faculdade de Tecnologia "Dr. Archimedes Lammoglia", Indaiatuba, 2025.
Abstract: Uma das estratégias mais relevantes para promover a inclusão social e garantir a autonomia das pessoas com deficiência visual em ambientes de varejo é a implementação de práticas acessíveis e a capacitação dos profissionais de atendimento. A percepção dessas pessoas acerca da acessibilidade nos supermercados de Indaiatuba demonstra que, apesar dos avanços, ainda há obstáculos relacionados à infraestrutura inadequada, sinalização deficiente e preparo insuficiente dos funcionários, o que pode comprometer a experiência de compra e a autonomia dos clientes com deficiência visual. Este trabalho busca compreender, por meio de uma pesquisa de levantamento, como a acessibilidade e o atendimento influenciam a inclusão dessas pessoas no setor de varejo, especificamente nas redes de supermercados da cidade. A pesquisa foi conduzida com assistidos pela ADVI, além de seus familiares, por meio de questionários, visando identificar percepções, dificuldades e possibilidades de melhorias. A hipótese levantada é que a falta de acessibilidade e de capacitação do pessoal pode gerar impactos negativos na autonomia e na satisfação dos clientes com deficiência visual, além de implicar em consequências legais e na reputação das empresas. Assim, este trabalho reforça a importância de ações concretas e estruturais para promover um ambiente mais inclusivo, que favoreça a autonomia do público com deficiência visual e contribua para a construção de práticas de atendimento mais humanizadas.
One of the most relevant strategies to promote social inclusion and ensure the autonomy of people with visual impairments in retail environments is the implementation of accessible practices and the training of service professionals. The perception of these people regarding accessibility in supermarkets in Indaiatuba shows that, despite the advances, there are still obstacles related to inadequate infrastructure, poor signaling and insufficient training of employees, which can compromise the shopping experience and the autonomy of customers with visual impairments. This study seeks to understand, through a survey research, how accessibility and service influence the inclusion of these people in the retail sector, specifically in supermarket chains in the city. The research was conducted with individuals who are assisted by ADVI, as well as their family members, through questionnaires, aiming to identify perceptions, difficulties and possibilities for improvements. The hypothesis raised is that the lack of accessibility and training of staff can generate negative impacts on the autonomy and satisfaction of customers with visual impairments, in addition to implying legal consequences and bad reputation of companies. Thus, this work reinforces the importance of concrete and structural actions to promote a more inclusive environment, which favors the autonomy of the visually impaired public and contributes to the construction of more humanized care practices.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/37326
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Julio Cesar Monteiro.pdf
  Restricted Access
1.46 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.