Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/36883
Title: | Um estudo sobre educação financeira no curso superior de tecnologia de Gestão Empresarial da Fatec de Presidente Prudente |
Other Titles: | A study on financial education in the higher course of Business Management technology at Fatec in Presidente Prudente |
Authors: | SILVA, Jefferson Roque da GOMES, Jonei Francisco Pereira |
Advisor: | FERNANDES, Douglas |
type of document: | Artigo Científico |
Keywords: | Controle financeiro;Administração financeira;Educação financeira |
Issue Date: | 30-May-2025 |
Publisher: | 157 |
Citation: | SILVA, Jefferson Roque da; GOMES, Jonei Francisco Pereira. Um estudo sobre educação financeira no curso superior de tecnologia de Gestão Empresarial da Fatec de Presidente Prudente. Orientador: Douglas Fernandes. 2025. 15 f. Artigo de Conclusão de Curso (Graduação de Tecnologia em Gestão Empresarial) - Faculdade de Tecnologia de Presidente Prudente, Presidente Prudente, SP, 2025. |
Abstract: | Este artigo apresenta um estudo de caso sobre o nível de conhecimento em educação financeira dos alunos do Curso Superior de Tecnologia em Gestão Empresarial da FATEC de Presidente Prudente, matriculados no primeiro semestre de 2025. Diante de um cenário nacional marcado por altos índices de endividamento e inadimplência, o estudo busca caracterizar o perfil socioeconômico dos discentes e compreender suas práticas e percepções financeiras. A metodologia utilizada foi de caráter qualitativo, exploratório e descritivo, com levantamento de dados primários através de questionário online, respondido por 104 alunos, representando 46,85% do total de 222 alunos matriculados. Os resultados indicaram que a maioria dos estudantes pertence às classes D e C, com predominância de emprego formal como fonte de renda. Embora haja crescente interesse pelo tema educação financeira, impulsionado pela faculdade, redes sociais e círculos pessoais, identificou-se que muitos alunos ainda não acompanham indicadores financeiros, não possuem reserva de emergência e apresentam baixo conhecimento sobre investimentos. Por outro lado, 66,3% afirmam realizar algum controle orçamentário e mais da metade possuem algum tipo de aplicação financeira, sobretudo em opções de baixo risco. O artigo destaca ainda a influência das redes sociais no comportamento de consumo e a prática recorrente de compras por impulso. Conclui-se que, apesar da ampla disponibilidade de informações sobre o tema, persiste um déficit de alfabetização financeira entre os estudantes. A pesquisa reforça a importância de incluir e ampliar conteúdos de educação financeira nos cursos superiores, com foco não apenas na atuação profissional, mas também no desenvolvimento de competências pessoais de controle e planejamento financeiro This article presents a case study on the level of knowledge in financial education of students of the Higher Education Course in Business Management at FATEC in Presidente Prudente, enrolled in the first semester of 2025. Given a national scenario marked by high rates of individualization and default, the study seeks to characterize the socioeconomic profile of students and understand their financial practices and perceptions. The methodology used was qualitative, exploratory, and descriptive, with primary data collection through an online questionnaire, answered by 104 students, representing 46.85% of the total of 222 enrolled students. The results indicated that most students belong to classes D and C, with a predominance of formal employment as a source of income. Although there is growing interest in the topic of financial education, driven by college, social networks, and personal circles, it was identified that many students still do not monitor financial indicators, do not have an emergency fund and have little knowledge about investments. On the other hand, 66.3% claim to have some budget control and more than half have some type of financial investment, especially in low-risk options. The article also highlights the influence of social networks on consumer behavior and the recurring practice of impulse buying. It is concluded that, despite the wide availability of information on the subject, there is still a lack of financial literacy among students. The research reinforces the importance of including and expanding financial education content in higher education courses, focusing not only on professional performance, but also on the development of personal skills in financial control and planning. |
Description: | Artigo apresentado no Congresso de Iniciação Cientifica – CIC, em 2025 e publicado na Revista Alomorfia, v. 9, n. 2, ed. esp. 2025. pag. 593-607. Disponível em: https://www.alomorfia.com.br/index.php/alomorfia/issue/view/36/23 |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/36883 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gestaoempresarial_2025_01_jeffersonrsilva_umestudosobreeducacaofinanceiranocurso.pdf Restricted Access | 745.72 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.