Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/36477
Title: | Logística reversa no e-commerce |
Authors: | SILVA, Gabriela Lima da RIBEIRO, Heitor Capobianco MORAES, Maria Eduarda Padula MOREIRA, Pedro Henrique ZAVATTA, Thalita Luana |
Advisor: | OLIVEIRA, Jeice Galvani de Sousa MALATESTA, Marlene Pereira |
type of document: | Artigo Científico |
Keywords: | Logística |
Issue Date: | 1-Nov-2024 |
Publisher: | 008 |
Citation: | SILVA, Gabriela Lima da; RIBEIRO, Heitor Capobianco; MORAES, Maria Eduarda Padula; MOREIRA, Pedro Henrique; ZAVATTA, Thalita Luana. Logística reversa no e-commerce. 2024. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Logística) – Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, Etec Vasco Antonio Venchiarutti, Jundiaí, 2024. Orientadoras: Jeice Galvani de Sousa Oliveira; Marlene Pereira Malatesta. |
Abstract: | RESUMO- A logística reversa desempenha um papel crucial para negócios no e-commerce, influenciando
diretamente a satisfação do cliente e a eficiência operacional. O comércio eletrônico se tornou uma das
alternativas mais populares entre os consumidores atualmente, e o Mercado Livre, o maior e-commerce
da América Latina, oferece uma variedade de ferramentas que tornam mais simples tanto o processo de
vendas para os vendedores quanto o de compras para os consumidores. O comércio online vem trazendo
mais visibilidade, estratégia e otimização para as empresas que junto com uma política de devoluções
clara e eficiente consegue lidar com qualquer tipo de problema no pós-venda. O atendimento correto e
claro ao cliente é vital em todas as etapas do processo de compra. A análise de dados e a otimização
contínua são fundamentais para melhorar o desempenho logístico e, por consequência, o sucesso do
negócio no e-commerce, com isso trabalharemos na logística reversa do Mercado Livre e em como ajudar
os consumidores que efetuam compras pelo e-commerce no TCC. ABSTRACT- Reverse logistics plays a crucial role for e-commerce businesses, directly influencing customer satisfaction and operational efficiency. E-commerce has become one of the most popular alternatives among consumers today, and Mercado Livre, the largest e-commerce in Latin America, offers a variety of tools that make both the sales process for sellers and the purchasing process simpler. for consumers. Online commerce has been bringing more visibility, strategy and optimization to companies, which together with a clear and efficient returns policy can deal with any type of after-sales problem. Correct and clear customer service is vital at all stages of the process. purchasing process. Data analysis and continuous optimization are fundamental to improving logistical performance and, consequently, the success of the business in e-commerce. Therefore, we will work on Mercado Livre's reverse logistics and how to help consumers who make purchases via e- commerce at TCC.success of the business in e commerce. Therefore, we will work on Mercado Livre's reverse logistics and how to help consumers who make purchases via e- commerce at TCC. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/36477 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
9 - LOGÍSTICA REVERSA NO E-COMMERCE (MB).pdf | 454.68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.