Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35957
Title: Percepção dos alunos do curso técnico em enfermagem quanto ao descarte de resíduos do serviço de saúde
Authors: AMARAL, Gyovanna Alves do PEREIRA, Jessica Eduarda dos Santos SANTOS, Jessica Natalia Zanin dos RODRIGUES, Juliana Melo ARAÚJO, Larissa Katyere de Carvalho PASSOS, Maria Ruth dos Santos
Advisor: ALMEIDA, Cristiane Leite de
type of document: Monografia
Keywords: Descarte de materiais;Resíduos hospitalares
Issue Date: 26-Jun-2025
Publisher: 091
Citation: AMARAL, Gyovanna Alves do; PEREIRA, Jessica Eduarda dos Santos; SANTOS, Jessica Natalia Zanin dos; RODRIGUES, Juliana Melo; ARAÚJO, Larissa Katyere de Carvalho; PASSOS, Maria Ruth dos Santos. Percepção dos alunos do curso técnico em enfermagem quanto ao descarte de resíduos do serviço de saúde. 2025. Trabalho de Conclusão de Curso (Técnico em Enfermagem) – Etec Paulino Botelho, São Carlos, 2025.
Abstract: O presente trabalho tem como tema central o manejo dos Resíduos de Serviço de Saúde (RSS) na percepção dos alunos do ensino técnico em enfermagem. Os RSS representam uma pequena parcela do total de resíduos sólidos gerados no Brasil, porém são fatores de grande risco se descartados inadequadamente, podendo trazer impactos negativos no âmbito socioambiental e de saúde pública. A legislação e classificação dos RSS são apresentadas de acordo com a RDC 222/2018 da Anvisa, enfatizando a importância do Plano de Gerenciamento de Resíduos de Serviço de Saúde (PGRSS) e a Política Nacional de Resíduos Sólidos (PNRS), classificando os resíduos em cinco grupos: Grupo A (Resíduos Biológicos ou Infectantes), Grupo B (Resíduos Químicos), Grupo C (Resíduos Radioativos), Grupo D (Resíduos Comuns) e Grupo E (Resíduos Perfurocortante). Para manter o equilíbrio do ecossistema e evitar problemas de saúde pública baseia-se na necessidade de um manejo correto dos resíduos, ressaltando que o descarte incorreto ocorre por falta de atenção, capacitação ou treinamento adequado. Este estudo analisa e compara o conhecimento prévio e adquirido da percepção dos alunos da ETEC Paulino Botelho sobre o descarte de RSS, que consistiu em uma pesquisa de campo com 42 estudantes do 2º e 3º módulos do Curso Técnico de Enfermagem, em abril de 2025. Foram utilizados dados de referencial teórico e artigos científicos, além de um questionário online de 15 questões aplicado antes e após intervenção didática. No qual mostrou que houve uma melhora significativa na compreensão dos conceitos e em algumas questões sendo pontos críticos, necessitando de uma abordagem educativa diferenciada. O desfecho do trabalho foi a comparação das respostas dos dois módulos que permitiu identificar dúvidas recorrentes e abrir alternativas pedagógicas no ensino de enfermagem, visando formar profissionais responsáveis sobre a gestão e destinação dos RSS e seus impactos.
This study focuses on the management of healthcare waste as perceived by technical nursing students. Although healthcare waste represents a small fraction of the total solid waste generated in Brazil, it poses significant risks if disposed of improperly, potentially leading to negative socio-environmental and public health impacts. The legislation and classification of healthcare waste are presented in accordance with RDC 222/2018 of Anvisa, emphasizing the importance of the Health Service Waste Management Plan (PGRSS) and the National Solid Waste Policy (PNRS), classifying waste into five groups: Group A (Biological or Infectious Waste), Group B (Chemical Waste), Group C (Radioactive Waste), Group D (Common Waste) and Group E (Sharp Waste). In order to maintain the ecological balance and prevent public health issues, it is essential to manage waste correctly. Improper disposal is often due to a lack of attention, inadequate training, or insufficient professional capacity. This study analyzes and compares both the prior and acquired knowledge regarding the perception of healthcare waste disposal among students at ETEC Paulino Botelho. The research was conducted in the field with 42 students from the 2nd and 3rd modules of the Technical Nursing Course in April 2025. The study utilized data from theoretical frameworks and scientific articles, in addition to a 15-question online questionnaire administered before and after a didactic intervention. The findings indicated a significant improvement in students’ comprehension of the concepts, although certain critical issues still require a differentiated educational approach. The outcome of the study was the comparison of responses between the two modules, which helped identify recurring doubts and open new pedagogical alternatives in nursing education. This approach ultimately aims to train professionals who are responsible for the management and proper disposal of healthcare waste and who are aware of its environmental and public health impacts.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35957
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
enfermagem_2025_1_gyovannaamaral_percepcaodosalunos.pdf10.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.