Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35907
Title: Os desafios na comercialização na agricultura familiar
Other Titles: The challenges of marketing in family farming
Authors: CECATO, Bianca de Araújo
MAGRINI JÚNIOR, Ademir Antonio
SOUZA, João Guilherme dos Santos
CASTRO, Mariany Cristina de
SOUZA, Rainan dos Santos
Advisor: RODRIGUES, Caio Gomez
type of document: Monografia
Keywords: Agricultura familiar;Produção agrícola
Issue Date: 25-Jun-2025
Publisher: 151
Citation: CECATO, Bianca de Araújo et al. Os desafios na comercialização na agricultura familiar, 2025. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Agronegócio) - Escola Técnica Estadual Prof. Ídio Zucchi - Bebedouro, SP, 2025.
Abstract: O presente trabalho tem como o tema os desafios na comercialização na agricultura familiar, sendo assim, o objetivo geral é identificar os desafios frequentes na produção de pequenos produtores e procurar meios para solucionar esses problemas com eficiência minimizando as dificuldades constantes encontradas que podem ser facilmente resolvidas em conjunto com técnicas, informações e práticas. Nesse sentido, foi realizado entrevistas com dez agricultores pequenos da região de Pitangueiras no estado de São Paulo, para identificar os maiores desafios enfrentados, com base na nossa pesquisa identificamos quais os maiores problemas dos pequenos produtores, sendo: a comercialização, questões financeiras e administrativas e a competição com grandes produtores rurais. A partir dos resultados demos algumas opções para solução desse problema, entre elas, aplicação de inovações digitais e capacidades cognitivas. Cooperativas de produtores pequenos, estratégias de marketing e documentação exigida, nesse trabalho aprofundamos estes quadros para ajudar pequenos agricultores que trabalham com agricultura familiar a solucionar estes problemas para melhoria de produção e custos. ABSTRACT The present work has as its theme the Challenges in the Commercialization of Family Farming, therefore, the general objective is to identify the frequent challenges in the production of small producers and to seek ways to solve these problems efficiently minimizing the constant difficulties encountered that can be easily solved together with techniques, information and practices. In this sense, interviews were conducted with ten small farmers in the region of Pitangueiras in the state of São Paulo, to identify the biggest challenges faced, based on our research we identified the biggest pains of small producers, being: marketing, financial and administrative issues and competition with large rural producers. From the results we gave some options to solve this problem, among them, application of technology and knowledge, small producers' cooperatives, marketing strategies and necessary paperwork, in this work we deepen these frameworks to help small farmers who work with family farming to solve these problems to improve production and costs.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35907
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tecnicoemagronegocio_2025_biancadeacecato_osdesafiosnacomercializacaonaagriculturafamiliar.PDF
  Restricted Access
567.22 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.