Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35138
Title: Crimes cibernéticos, segurança da informação e educação digital
Other Titles: Cybercrimes, information security and digital education
Authors: GOMES, Fernanda Teles
Advisor: CINTRA, Fausto Gonçalves
type of document: Artigo Científico
Keywords: Educação à distância;Segurança à navegação
Issue Date: Jun-2015
Publisher: 109
Citation: GOMES, Fernanda Teles. Crimes cibernéticos, segurança da informação e educação digital, 2015. Trabalho de Conclusão de Curso. (Curso Superior de Tecnologia em Gestão da Produção Industrial) - Fatec Franca. “Dr. Thomaz Novelinho”, 2015
Abstract: Este trabalho tem por objetivo abordar algumas questões que surgiram por conta do advento de novas tecnologias e da popularização da Internet. Entre as novidades trazidas pela era digital, encontram-se os crimes cibernéticos, que lesam pessoas físicas e jurídicas, instituições e governos, não tendo sido, ainda, suficientemente estudados. Para tanto, foi realizada pesquisa bibliográfica, passando à identificação, apresentação e classificação de alguns dos crimes cibernéticos tipificados. Discutiram-se atos ilícitos ocorridos na história por conta dos avanços tecnológicos, abordando temas como segurança da informação e mecanismos preventivos. Constatou-se que algumas condutas lesivas sequer possuem previsão legal e meios adequados de punição e responsabilização. Demonstrou-se, ainda, a necessidade da introdução da disciplina Educação Digital nas matrizes curriculares das escolas públicas e privadas.
This paper aims to address some issues that have arisen due to the advent of new technologies and the popularization of the Internet. Among the latest news brought by the digital age are cyber crimes that harm individuals and corporations, institutions and governments, have not been sufficiently studied yet. For that, a literature research was conducted, in order to identify, to describe and to categorize some of the classified cyber crimes. Illegal acts that occurred through history owing to technological advances were discussed, covering topics such as information security and preventive mechanisms. It was found that some harmful behaviors have not even had provision and appropriate punishment and accountability means. The study also demonstrates the need for the introduction of Digital Education subject in the curriculum of public and private schools.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35138
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GOMES, Fernanda Teles.pdf
  Restricted Access
254.7 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.