Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34898
Title: | App frete: intermediação de fretes urbanos para redução da ociosidade |
Other Titles: | Freight app: urban freight brokerage to reduce idle capacity |
Authors: | GOMES, Matheus da Silva SILVA, Patrick Luiz |
Advisor: | SILVA, Alexandre Gomes da |
type of document: | Monografia |
Keywords: | aplicativos móveis;Transportes |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | 109 |
Citation: | GOMES, Matheus da Silva; SILVA, Patrick Luiz. App frete: intermediação de fretes urbanos para redução da ociosidade, 2025. Trabalho de Conclusão de Curso. (Curso Superior de Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas) - Fatec Franca. “Dr. Thomaz Novelinho”, 2025 |
Abstract: | O transporte de cargas intraurbano contribui para a economia de cidades de médio porte, como as do interior de São Paulo, Brasil. Neste contexto, caminhoneiros autô-nomos que realizam fretes urbanos enfrentam desafios como a informalidade na cap-tação de serviços, perda de tempo e baixa rentabilidade. Este projeto propõe o desen-volvimento de um aplicativo móvel para intermediação específica de fretes urbanos dentro da mesma cidade, visando conectar motoristas e contratantes de forma prática, segura e eficiente. A solução busca reduzir a ociosidade nos deslocamentos urbanos e facilitar a contratação de fretes locais e rápidos por meio de funcionalidades como geolocalização precisa, comunicação direta e filtros de busca adequados ao contexto urbano (tipo de veículo, capacidade, distâncias reduzidas). Com base em levanta-mento de requisitos reais e metodologias ágeis, o aplicativo foi concebido como um MVP funcional, desenvolvido com React Native, JavaScript e MongoDB. O projeto demonstra a viabilidade técnica e social da proposta para o nicho de fretes urbanos, buscando contribuir com a modernização de um segmento local historicamente mar-cado pela informalidade e carente de soluções digitais. Ao otimizar a conexão dentro do perímetro urbano, o aplicativo visa gerar ganhos operacionais e melhorar o dia a dia dos profissionais envolvidos assim como dos contratantes. Urban cargo transportation is essential to the economy of medium-sized cities, such as those in the interior of São Paulo, Brazil. In this context, self-employed truck drivers performing urban freight face challenges such as informal service contracting, time loss, and low profitability. This project proposes the development of a mobile application specifically for urban freight intermediation within the same city, aiming to connect drivers and clients in a practical, secure, and efficient manner. The solution seeks to reduce idle time in urban routes and facilitate the hiring of local and short-distance freight services through features such as precise geolocation, direct communication, and search filters tailored to the urban context (vehicle type, capacity, and short distances). Based on real user requirements and agile methodologies, the application was designed as a functional MVP, developed using React Native, JavaScript, and MongoDB. The project demonstrates the technical and social viability of the proposed solution for the urban freight niche, contributing to the modernization of a traditionally informal and underserved segment. By optimizing local connections within the urban perimeter, the application aims to improve operational efficiency and enhance the quality of life for professionals involved in these specific cities.. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34898 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
ads_2025_1_ matheusdasilvagomes_patrickluizsilva_intermediaçãodefretesurbanos.pdf | 852.77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.