Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34852
Title: | Possíveis impactos do e-commerce: sob o olhar de um renomado empresário do bordado de Ibitinga. |
Other Titles: | Possible impacts of e-commerce: from the perspective of a renowned embroidery entrepreneur from Ibitinga. |
Authors: | SILVA, Ediel do Nascimento CARVALHO, Vinícius Pires |
Advisor: | CARRINO, Adauto Luiz |
type of document: | Artigo Científico |
Keywords: | Comércio eletrônico;Marketing de mídias sociais |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | 288 |
Citation: | SILVA, Ediel do Nascimento; CARVALHO, Vinícius Pires. Possíveis impactos do e-commerce: sob o olhar de um renomado empresário do bordado de Ibitinga. 2024. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Tecnologia em Gestão Comercial) – Faculdade de Tecnologia Prof. José Arana Varela, Araraquara, 2024. |
Abstract: | Este estudo compreende como temática um olhar sobre os impactos do comércio eletrônico
(e-commerce) nas empresas locais de Ibitinga, especialmente no setor de cama, mesa e banho,
analisando como a transição para o ambiente digital está transformando o cenário empresarial
e as estratégias de marketing. Assim, o objetivo é compreender as mudanças causadas pelo ecommerce,
identificar os setores mais afetados, explorar as estratégias de marketing digital
adotadas pelo empresário e avaliar os benefícios e desafios dessa transição. Para atingir esses
objetivos, a pesquisa utilizou uma abordagem qualitativa, coletando dados primários através
de um questionário aplicado a um dos principais CEOs do e-commerce em Ibitinga, além de
analisar dados secundários de artigos acadêmicos, relatórios de mercado e estatísticas
relevantes. Como resultados, a análise revela a importância do e-commerce durante a
pandemia, destacando estratégias eficazes de marketing digital como SEO, uso de
influenciadores e campanhas de e-mail marketing, além de ressaltar os desafios contínuos de
competição, segurança cibernética e fidelização de clientes. This study investigates the impact of e-commerce on local businesses in Ibitinga, particularly in the bed, bath, and table sector, analyzing how the transition to the digital environment is transforming the business landscape and marketing strategies. The objective is to understand the changes caused by e-commerce, identify the most affected sectors, explore the digital marketing strategies adopted by entrepreneurs, and assess the benefits and challenges of this transition. To achieve these objectives, the research employed a qualitative approach, collecting primary data through a questionnaire administered to one of the leading CEOs of ecommerce in Ibitinga, and analyzing secondary data from academic articles, market reports, and relevant statistics. The analysis highlights the importance of e-commerce during the pandemic, emphasizing effective digital marketing strategies such as SEO, influencer usage, and email marketing campaigns, while also highlighting ongoing challenges related to competition, cybersecurity, and customer retention. |
Description: | Publicado na Revista Científica Sistemática, ISSN: 2675-5211. Referência: SILVA, Ediel do Nascimento; CARVALHO, Vinícius Pires; CARRINO, Adauto Luiz. Possíveis impactos do e-commerce: sob o olhar de um renomado empresário do bordado de Ibitinga. Revista Científica Sistemática, São José dos Pinhais, v.14, n. 2, abr. /jun., 2024. Disponível em: https://sevenpublicacoes.com.br/RCS/article/view/4761/8587. Acesso em: 15 ago. 2025. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34852 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gestaocomercial_2024_01_edieldonascimentosilva_possiveisimpactosdoecommerce.PDF Restricted Access | 170.99 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.