Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34762
Title: | KSS: Knowledges scholary sphere. |
Other Titles: | KSS: Knowledges scholary sphere. |
Authors: | BIANCONI, Arthur Juner Cavariani ANTONIETO, Arthur Rodrigues |
Advisor: | BALBO, Luiz Henrique |
Other contributor: | BALBO, Luiz Henrique BROMBATI, Ana Beatriz de Campos SILVA, Matheus de Sousa |
type of document: | Artigo Científico |
Keywords: | Plataforma digital;Educação;Tecnologia |
Issue Date: | Jul-2025 |
Publisher: | 138 |
Citation: | BIANCONI, Arthur Juner Cavariani; ANTONIETO, Arthur Rodrigues. KSS: knowledges scholary sphere, 2025. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Desenvolvimento de Sistema) - ETEC Professor Armando José Farinazzo, Fernandópolis, 2025. |
Abstract: | Este trabalho de conclusão de curso apresenta a criação da plataforma KSS
(Knowledge Scholarly Sphere), um sistema de ensino inovador que procura
ultrapassar as restrições do ensino convencional através da incorporação de
tecnologias digitais e métodos de aprendizagem ativa. Inspirado nos princípios
construtivistas, o projeto busca proporcionar uma solução unificada para o
aprendizado autodidata, empregando recursos como ciclos de estudo adaptáveis,
Flashcards - cartões de memória inteligentes - e ferramentas multimídia, com o
objetivo de aumentar a autonomia e o envolvimento dos alunos. A fundamentação se
dá por estudiosos como Moran (2012) e Behrens (2018), que ressaltam a função
transformadora da tecnologia quando combinada a estratégias pedagógicas
inovadoras. Além disso, estudos de campo com 48 usuários evidenciaram a
fragmentação das plataformas já existentes como um fator à efetividade educacional.
A metodologia envolveu uma revisão bibliográfica, avaliação e análise de softwares
análogos (Teachy, Glau, Sindria.ai) e a modelagem de requisitos foi realizada por
meio de diagramas de casos de uso. O resultado foi um design focado na usabilidade
e na identidade visual contemporânea, representada por um logotipo minimalista com
elementos como um chimpanzé, simbolizando curiosidade e inteligência. Os dados
demonstraram a capacidade da plataforma em impulsionar uma administração do
conhecimento mais intuitiva e compreensível, salientando a demanda por soluções
tecnológicas que valorizem a interação e a personalização. Em suma, determina-se
que o KSS é um progresso na educação digital, desde que seja aplicado com
qualificação docente apropriada e em sintonia com práticas de ensino inovadoras. This final course project presents the creation of the KSS (Knowledge Scholarly Sphere) platform, an innovative educational system that seeks to overcome the limitations of conventional teaching through the incorporation of digital technologies and active learning methods. Inspired by constructivist principles, the project aims to provide a unified solution for self-directed learning by employing resources such as adaptable study cycles, Flashcards—intelligent memory cards—and multimedia tools, with the goal of increasing student autonomy and engagement. The theoretical foundation is based on scholars such as Moran (2012) and Behrens (2018), who emphasize the transformative role of technology when combined with innovative pedagogical strategies. Furthermore, field studies with 48 users highlighted the fragmentation of existing platforms as a factor affecting educational effectiveness. The methodology involved a literature review, evaluation and analysis of similar software (Teachy, Glau, Sindria.ai), and the requirements modeling was carried out through use case diagrams. The result was a design focused on usability and contemporary visual identity, represented by a minimalist logo featuring elements such as a chimpanzee, symbolizing curiosity and intelligence. The data demonstrated the platform’s ability to foster a more intuitive and comprehensible approach to knowledge management, underscoring the demand for technological solutions that value interaction and personalization. In summary, it is concluded that KSS represents progress in digital education, provided it is applied with proper teacher qualification and aligned with innovative teaching practices. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34762 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC - KSS Knowledge Scholarly Sphere.pdf Restricted Access | 2.67 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy | |
Sistema - KSS Black.rar Restricted Access | 4.5 MB | Unknown | View/Open Request a copy | |
Sistema - KSS White.rar Restricted Access | 4.49 MB | Unknown | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.